10 voordelen van krachttraining voor ouderen

Bewegen is nodig om gezond te blijven. Krachttraining is daarbij heel belangrijk. Als u ouder wordt, gaan uw spieren achteruit en neemt uw kracht af. Maar als u aan krachttraining doet, blijven uw spieren sterker. Dat heeft voor u de volgende 10 voordelen.

1. Uw balans wordt beter

Als u sterke spieren heeft, is het makkelijker om uw evenwicht te bewaren. Er zijn ook speciale krachtoefeningen waarbij u uw balans traint. Deze oefeningen helpen u om steviger op uw benen te staan en vallen te voorkomen.

2. Bewegen wordt makkelijker

Met sterke spieren kunt u makkelijker bewegen. Traplopen, fietsen, wandelen. Het gaat allemaal een stuk soepeler. U kunt ook makkelijker bukken en iets oprapen of optillen van de grond. Maar u kunt het ook merken aan hoe u opstaat uit bed of uit een stoel. Zo helpen sterke spieren u ook om langer zelfstandig te blijven.

3. Krachttraining versterkt de botten

Als u ouder wordt, worden uw botten minder sterk. U loopt daardoor meer kans om een pols of heup te breken als u valt. U kunt uw botten sterk houden door ze te belasten. Dat kunt u doen met krachttraining.

4. Krachttraining zorgt voor meer zelfvertrouwen

Als uw spieren sterker worden, gaat u zich ook sterker voelen. Tijdens de training merkt u dat, omdat u steeds zwaardere gewichten en moeilijkere oefeningen aankunt. Dat kan een gevoel van zelfvertrouwen geven. Ook maakt uw lichaam tijdens de training hormonen aan die u een goed gevoel geven. Daardoor kunt u zich blijer en zelfverzekerder gaan voelen. Als u langere tijd aan krachttraining doet, kunt u misschien ook in de spiegel zien dat uw houding en uw figuur verbeteren. Dat kan ook een zelfverzekerd gevoel geven.

5. U blijft makkelijker op gewicht

Als u aan krachttraining doet, verbruikt u veel calorieën. Ook na een training verbrandt u meer calorieën dan normaal. Daardoor blijft u makkelijker op gewicht of kunt u een paar kilo afvallen.

6. Pijn wordt minder

Heeft u pijnklachten? Die kunnen worden veroorzaakt door een slechte houding. Met krachttraining kunt u uw houding verbeteren. Daardoor kan uw pijn afnemen. Krachttraining kan ook pijnklachten voorkomen. Als u veel zit, kunt u last krijgen van uw rug of nek. Met krachttraining kunt u de spieren in uw lichaam versterken, ook uw buikspieren en rugspieren. Dat zorgt voor een betere ondersteuning van uw hoofd, nek en rug.

7. U heeft meer energie

Na het sporten voelt u zich misschien moe. Maar veel mensen hebben tegelijkertijd het gevoel dat sporten energie geeft. Als u zich futloos voelt, heeft u misschien weinig zin om te gaan sporten. Als u dan toch gaat trainen, kunt u zich beter en energieker gaan voelen. Krachttraining heeft nog een extra voordeel, omdat u daarmee ook spieren opbouwt die u sterker maken. Daardoor wordt u minder moe van de dingen die u doet op een dag. Zo houdt u energie over.

8. Uw gezondheid gaat vooruit

Als u uw spieren traint, traint u ook uw hart. Uw hart zorgt ervoor dat uw spieren zuurstof krijgen. Krachttraining maakt dus ook uw hart sterker en verbetert de bloedsomloop. Regelmatig trainen kan ook uw bloeddruk verlagen. Een gezonde bloeddruk is belangrijk om hart- en vaatziekten te voorkomen.

9. U heeft minder stress

Heeft u last van spanning of stress? Dan kunt u er veel aan hebben om regelmatig te sporten. Krachttraining helpt om stress te verminderen. Dat komt omdat uw lichaam tijdens de training gelukshormonen aanmaakt en omdat de hoeveelheid stresshormoon afneemt. Daarnaast leidt het sporten u even af van uw dagelijkse zorgen.

10. U slaapt beter

Als u heeft getraind, heeft uw lichaam rust nodig om goed te kunnen herstellen. U valt daardoor makkelijker in slaap en u kunt ook dieper en beter slapen. Training kan er ook voor zorgen dat u zich beter kunt ontspannen en daardoor eerder slaapt.

Hoe kan ik beginnen met krachttraining?

Er zijn veel verschillende oefeningen om uw spierkracht te trainen. Veel van die oefeningen kunt u thuis doen. U kunt ook naar een sportschool of een sportfysiotherapeut te gaan. Een instructeur of een fysiotherapeut bekijkt welke oefeningen voor u geschikt zijn en leert u de oefeningen op de juiste manier uit te voeren.