20 tips om gezond en fit te blijven als het heet is

Het valt niet altijd mee om hete zomerdagen door te komen. Juist op zulke dagen is het belangrijk om goed voor uzelf te zorgen. Deze 20 tips kunnen u daarbij helpen.

Voldoende drinken

Volgens het Voedingscentrum hebben we tussen de 1,5 en 2 liter vocht per dag nodig. Voor 65-plussers wordt minimaal 1,7 liter per dag geadviseerd. En op warme dagen zelfs 2 liter, omdat uw lichaam door de warmte meer vocht verliest dan normaal. Zo zorgt u ervoor dat u genoeg vocht binnenkrijgt.
  • Drink na het tandenpoetsen en bij het innemen van medicijnen een extra glas water.
  • Zet een wekker of een alarm in uw telefoon, zodat u elk uur een signaal krijgt om iets te drinken.
  • Wissel water af met bijvoorbeeld (kruiden)thee, koffie (liefst zonder suiker), melk, drinkyoghurt, bouillon of (ongezoete) frisdrank of limonade.
  • Geef een kan kraanwater extra smaak door er een kaneelstokje bij te doen. Water met een takje verse munt en een schijfje citroen is ook lekker. Of water met een paar schijfjes komkommer, stukjes verse gember en een schijfje citroen.
  • Drink liever geen alcohol, dat onttrekt vocht aan het lichaam
  • Drink steeds kleine beetjes. Als u in één keer een paar grote glazen achter elkaar drinkt, zet uw maag te veel uit. Daardoor nemen honger en dorst af en gaat u daarna misschien juist weer te weinig drinken.

Controleren of u genoeg drinkt

  • Controleer de kleur van uw urine. Urine hoort lichtgeel tot bijna doorzichtig te zijn. Is uw urine donkergeel, dan betekent dat vaak dat u niet voldoende vocht binnenkrijgt.
  • Weet u niet zeker of u wel genoeg drinkt? Houd dan een lijstje bij van wat u op een dag drinkt. Als u 7 à 8 glazen water op heeft met een inhoud van 250 milliliter, dan weet u zeker dat u genoeg heeft gedronken.

Gezond eten

Als het warm is, is gezond eten ook belangrijk. Extra zout op warme dagen is niet nodig, zegt het Voedingscentrum. De kans op een tekort aan zout is heel erg klein. Een paar handige tips.
  • Eet veel fruit, bijvoorbeeld meloenen, aardbeien, frambozen, appels en citrusvruchten. Of maak eens wat vaker een smoothie van zacht fruit.
  • Kies op warme dagen voor een frisse salade. Salades liggen minder zwaar op de maag en dat is zeker op warme dagen wel zo prettig. Gebruik in de salade bijvoorbeeld komkommer, tomaten en bleekselderij, daar zit veel vocht in.
  • Neem af en toe een waterijsje met weinig suiker. Daarmee krijgt u meteen weer wat extra vocht binnen.
  • Soep is op warme dagen een aanrader, ook omdat u er uw vocht mee aanvult.

Meer verkoelende tips

  • Span u op het heetst van de dag, dus tussen 11 en 17 uur, zo min mogelijk lichamelijk in. 
  • Tijdens warme periodes is het ’s morgens vroeg vaak nog lekker koel. Voor een frisse start van de dag gaat u juist dan nog even een stukje wandelen of fietsen.
  • Als u het prettig vindt, kunt u op warme dagen ook uw dagritme aanpassen. U kunt bijvoorbeeld iets eerder opstaan, op het heetst van de dag een middagdutje doen en ’s avonds wat later naar bed gaan.
  • Houd uw woning koel met zonwering, liefst aan de buitenzijde. Houd overdag de deuren en ramen dicht. Gebruik binnen een ventilator voor verkoeling. Open deuren en ramen pas als het aan het einde van de dag afkoelt.
  • Draag dunne en luchtige kleding, bijvoorbeeld van linnen of katoen.
  • Neem af en toe een koud voetenbadje.
  • Houd uw polsen onder de koude kraan.
  • Toch naar buiten? Let dan op uw huid. Smeer u goed in, liefst met factor 30 of hoger. En blijf zo veel mogelijk uit de zon.

Goed slapen

Als het warm is, kunt u meer moeite hebben met slapen. Lees ook onze 11 tips om goed te slapen.