De beste tips om plezierig oud te worden

Mensen worden steeds ouder. Dat is goed nieuws, vooral als u gezond blijft en kunt genieten van de tijd die u erbij krijgt. Wat kunt u daar zelf aan doen?

Nederland is een goed land om oud te worden. De gezondheidszorg is voor iedereen toegankelijk en van een hoge kwaliteit. Ook hierdoor is de gemiddelde levensverwachting de laatste jaren omhoog gegaan. Met een beetje geluk kunt u makkelijk ouder dan tachtig worden. Of u daar ook gezond bij blijft en u goed blijft voelen, heeft u helaas niet helemaal in de hand. Er kunnen medische problemen ontstaan, waar u niets aan kunt doen. Maar u kunt er wel zelf voor zorgen zo fit en vitaal mogelijk te blijven.

Blijf bewegen

Blijf zoveel mogelijk bewegen. Als u wat ouder bent en weinig beweegt, worden uw spieren al snel minder sterk, sneller dan bij jongeren die weinig bewegen. Spieren die bewegen blijven sterk. Bewegen is ook belangrijk voor een goede bloedcirculatie, voor uw uithoudingsvermogen en voor een goed slaapritme. Dus wandel en fiets, doe zelf de boodschappen, neem als het kan de trap in plaats van de lift. Als u sport, blijft u dat dan vooral doen, eventueel op een lager tempo.

Blijf doelen stellen

Wie zegt dat ambitie alleen iets voor jongeren is? Verplichtingen, zoals werk of de zorg voor het gezin, verdwijnen als u ouder wordt. Maar u kunt andere uitdagingen aangaan. Door voor uzelf weer doelen te bepalen, blijft het leven zinvol. Ga er dus naar op zoek. Misschien kunt u eindelijk gaan doen waar u nooit tijd voor had. Volg bijvoorbeeld een opleiding of begin met het bespelen van een instrument. Start met vrijwilligerswerk, ga de boeken lezen waar u nooit aan toekwam of ga op reis.

Geef vrienden en kennissen aandacht

Sociale contacten zijn heel belangrijk. Het is goed om plezierige en minder plezierige ervaringen met anderen te delen. Alleen zijn verkleint uw wereld en werkt eenzaamheid in de hand. Wees dus zuinig op uw sociale netwerk. Zoek vrienden en kennissen op, onderneem samen iets leuks, ga naar het theater, de film of maak een stedentrip. Of sluit u aan bij een club of vereniging waar u nieuwe vrienden maakt.

Zorg voor iemand of een huisdier

Zorgen voor een ander of voor een huisdier is gezond. Uw afweersysteem wordt er beter van. Bovendien geeft het structuur aan het leven. Denk aan vrijwilligerswerk, extra oppassen op de kleinkinderen of iets leuks gaan doen met iemand die daar hulp bij nodig heeft. Een huisdier heeft ook zorg nodig en is bovendien gezellig.

Lach en dans

Lachen is gezond. Het beperkt de aanmaak van stresshormonen, kan de bloeddruk verlagen en is goed voor het hart. Probeer dus veel te lachen en plezier in het leven te hebben. Dansen heeft hetzelfde effect en is bovendien goed voor uw conditie.

Slaap genoeg

Heeft u slaapproblemen? Slaapt u bijvoorbeeld lichter en korter? U bent niet de enige. Het is normaal dat uw slaappatroon verandert als u ouder wordt. Soms kan het lijken alsof u de hele nacht niet slaapt. Het gevolg is dat u overdag erg moe bent en nergens toe komt. Dat kan gezondheidsklachten tot gevolg hebben. Gebruik daarom deze tips om beter te slapen.

Geniet van de kleine dingen

Geniet zoveel mogelijk en niet alleen van grote dingen. U kunt van het eten genieten, van een plant die mooi bloeit, van muziek waar u graag naar luistert, van een favoriete serie op tv, van een wandeling of een tochtje op het water. Genieten helpt ook tegen teveel stresshormonen. Dus geniet met volle teugen.

Eet gezond en drink matig

Het is bewezen dat mensen die gezond eten zonder te veel vetten en suikers langer gezond leven. Een gebakje of een glas wijn op zijn tijd kan best, maar vermijd overmatig eten en drinken. Vermijd liever ook bewerkt voedsel, zoals magnetronmaaltijden en kant-en-klare sauzen uit de supermarkt. Ze zitten vaak vol suiker en zout en bevatten veel calorieën. Eet in plaats daarvan veel verse groenten en fruit, eet regelmatig vette vis, zoals zalm en haring, peulvruchten, zaden en noten.

Blijf eigenwijs

Blijf uzelf. Laat u niets opdringen door anderen en ga niet over uw grenzen heen. Blijf trouw aan uzelf, aan wat u zelf wilt en wie u bent. U hoeft het niet met iedereen eens te zijn of iedereen aardig te vinden.

Blijf nieuwsgierig

Lees de krant, kijk naar het journaal, vraag uw kleinkinderen om u handigheidjes op de computer te leren, luister naar muziek die u niet kent, bezoek een museum, probeer eens wat anders te eten. Met die nieuwsgierige houding blijft u langer jong.