Digitale zaken regelen in de bibliotheek

De overheid en allerlei andere instanties vragen u steeds vaker uw zaken digitaal te regelen. Voorbeelden zijn de belastingaangifte, de aanvraag voor zorgtoeslag of het melden van een verhuizing bij de gemeente. Ook de meeste bankzaken kunt u digitaal regelen. Heeft u hulp nodig bij uw digitale zaken? Dan kunt u terecht bij de bibliotheek.

Maar liefst vier miljoen mensen hebben problemen met het digitaal regelen van hun zaken. Daarom helpen bibliotheken bij het aanleren van digitale basisvaardigheden. Elke bibliotheek heeft tegenwoordig wel een inloopspreekuur, een IPad- en Tabletcafé of een DigiTaalhuis waar cursussen en workshops worden gegeven.

Cursussen in de bibliotheek

In veel bibliotheken zijn leercentra gevestigd van SeniorWeb. U kunt er digitale basisvaardigheden leren, maar ook leren om online uw bankzaken te regelen of bijvoorbeeld hoe u foto’s kunt opslaan en bewerken. Ook kunt u in veel bibliotheken meedoen aan de digivaardigheidscursus Klik & Tik. U leert hierbij stap voor stap om te werken op de computer of tablet en krijgt hulp met online bankieren, een DigiD aanvragen of een verhuizing doorgeven aan de gemeente. Met het programma Digisterker leert u zelfstandig gebruik te maken van de digitale dienstverlening van de overheid, gemeente en landelijke organisaties als de Belastingdienst en Regelhulp. Digivaardigheidscursussen Klik&Tik en Digisterker zijn in 2021 in iedere bibliotheek te volgen. Wilt u weten welke mogelijkheden er nu al in uw bibliotheek zijn? Kijk op de website over de bibliotheek en basisvaardigheden.

Bibliotheek werkt samen met overheid

Het kabinet vindt dat iedereen digitaal mee moet kunnen doen. Daarom werkt de overheid vanaf 1 juli samen met de bibliotheken. Vanaf dat moment komen er steeds meer bibliotheken met  een informatiepunt Digitale Overheid. Het doel is om dichtbij huis ondersteuning en persoonlijke hulp te geven aan iedereen die het lastig vindt om zaken te doen met de digitale overheid. Het informatiepunt Digitale Overheid is een loket waar u terecht kunt als u vastloopt of vragen heeft over regelzaken met de overheid en publieke instellingen. Denk aan de AOW, PGB, belasting, zorg- of huurtoeslag. Bibliotheekmedewerkers helpen u ter plekke op weg. Als het om persoonsgebonden informatie gaat, verwijzen ze u door naar organisaties waarmee de bibliotheek lokaal samenwerkt, zoals ouderenbonden, sociaal raadslieden, welzijnsinstellingen, Humanitas en de Formulierenbrigade. Acht publieke dienstverleners gaan doorverwijzen naar de bibliotheek als mensen vragen hebben of meer ondersteuning willen. Denk aan de Belastingdienst, het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen en de Sociale Verzekeringsbank. Deze nieuwe service is  in 2021 in alle bibliotheken aanwezig.