Makkelijk meer weerstand opbouwen door dagelijks te bewegen

Om uw weerstand goed te houden is beweging belangrijk. Niet iedereen vindt het makkelijk om iedere dag actief te zijn. Als u op vaste momenten voor beweging zorgt, gaat het vaak vanzelf.

Bewegen is belangrijk om uw spieren en gewrichten soepel en sterk te houden en om uw weerstand en uithoudingsvermogen op peil te houden. Daarvoor hoeft u niet intensief te sporten. Meer bewegen en minder stilzitten is al voldoende. Er zijn iedere dag veel momenten waarop u een beetje extra kunt bewegen. Dat kan al voldoende zijn om aan uw dagelijkse portie beweging te komen.  

In huis meer bewegen

Huishoudelijke klusjes zijn een sport op zich. Met schoonmaken kunt u zelfs meer calorieën verbranden dan met sporten. Als u uw schoonmaakwerk over de week verspreidt, heeft u iedere dag een beetje beweging.

Vaker opstaan uit uw stoel helpt ook. Naar de keuken lopen om koffie te zetten of een beschuitje te smeren telt al mee. Sta dus wat vaker op dan u gewend bent. Daar zijn trucjes voor. Leg de afstandbediening van de televisie bijvoorbeeld op een andere plek, zodat u moet opstaan om hem te pakken. Maak geen hele pot thee, maar ga voor elk kopje thee naar de keuken. Of laat ieder halfuur een wekker gaan om u te waarschuwen dat u weer even op moet staan. U kunt dan bijvoorbeeld een paar van deze eenvoudige oefeningen doen.

Staan is beter dan zitten en veel activiteiten kunt u ook doen als u staat. Een boek lezen kan ook aan een statafel of aan de eettafel die u verhoogt met een doos of een omgekeerde boodschappenkrat. Voor televisiekijken hoeft u ook niet altijd te zitten. Bellen kunt u ook wandelend door het huis doen. Heeft u een trap in huis? Loop dan wat vaker naar boven en weer naar beneden. Dat is een prima oefening.

Buiten meer bewegen

Als u minder vaak op pad gaat met de auto of de bus en wat vaker met de fiets, krijgt u vanzelf meer beweging en meer buitenlucht. Of laat de fiets staan en ga wandelen. Gaat u toch met de auto, parkeer die dan een straat verder dan u gewend bent. Gaat u met de bus of tram, stap dan een halte eerder uit.

Staat u ergens te wachten, gebruik die tijd dan om te bewegen. Blijf niet op de plaats staan, maar loop een beetje rond. Gaat u met de trein? Wandel dan naar de allereerste of juist allerlaatste wagon op het perron.

Heeft u een tuin of balkon? Tuinieren is een uitstekende manier om te bewegen. Gras maaien, snoeien en planten verpotten zorgen op een leuke manier voor lichamelijke inspanning. Of begin een moestuin, zodat u nog vaker aan de slag moet. En natuurlijk gaat u iedere dag even naar uw moestuin kijken om te zien of alles goed gaat.

Sportief bewegen

Wilt u nog meer bewegen? Dan kunt u thuis oefeningen doen. Doe bijvoorbeeld oefeningen voor kracht en balans of voor een betere conditie. Of gebruik een app, waarmee u oefeningen kunt nadoen. Of kijk op omroep Max naar Nederland in beweging, elke werkdag om 9.15 uur op NPO1.

 

Voer de oefeningen elke dag een beetje op. Een beetje zweten mag, maar put uzelf niet uit. Doe geen oefeningen die pijn doen. Voelt u dat u buiten adem raakt, rust dan even uit. Heeft u meer ondersteuning nodig om oefeningen te kunnen doen? Hiervoor kunt u bijvoorbeeld een stoel gebruiken. Misschien is stoelyoga een geschikte sport voor u.

Het Kenniscentrum Sport en Bewegen heeft een handige Beweegposter met oefeningen die geschikt zijn voor iedereen. Het Kenniscentrum heeft ook speciale oefeningen voor mensen met dementie.

Het is fijn als u binnen een geschikte ruimte heeft om uw oefeningen te doen. Misschien heeft u een kamer over waar u vrij kunt bewegen. Probeer anders of u een deel van de woon- of slaapkamer geschikt kunt maken om binnen te bewegen.