Naar de sportschool gaan. Is dat een goed idee?

Sporten is goed voor uw gezondheid. Door te sporten zorgt u ervoor dat uw spieren en botten sterker worden, uw conditie verbetert en uw gewrichten soepel blijven. De sportschool heeft verschillende mogelijkheden voor ouderen. Wat kunt u kiezen en waar moet u op letten?

U kunt op elke leeftijd beginnen met sporten. Als u wat ouder bent, is de kans op blessures groter. Daarom is het verstandig om rustig te starten en te kiezen voor een sport onder begeleiding. Zo bouwt u conditie en spierkracht op zonder dat u uw lichaam overbelast. Wilt u weten of u fit genoeg bent om te sporten? Dan kunt u een sportarts vragen om een onderzoek doen. Een verwijzing van de huisarts is niet nodig. Op sportzorg.nl vindt u een sportarts in de buurt.

Trainen met een personal trainer

Met een personal trainer kunt u onder begeleiding fitnessoefeningen doen in de sportschool. De personal trainer laat zien hoe u bewegingen op de juiste manier uitvoert en let op uw houding. Door de persoonlijke begeleiding is de kans op blessures kleiner dan wanneer u zelf gaat trainen. Wilt u werken aan spieren versterken, conditie opbouwen of uw evenwicht verbeteren? Bij een sportschool bij u in de buurt kunt u vragen om een persoonlijk programma. Vaak kunt u er ook voor kiezen om te trainen met een personal trainer.

Groepslessen

Sportscholen bieden vaak allerlei groepslessen aan, van yoga tot tai chi en van spinning tot zumba. Groepslessen zijn toegankelijk voor sporters van alle leeftijden. Als u wilt weten of een groepsles bij u past, kunt u een proefles volgen. Het verschilt per groepsles hoe fit u moet zijn. Heeft u lichamelijke beperkingen? Vraag dan aan de instructeur of hij of zij hiermee rekening kan houden. Als de groep groot is, kan dat misschien lastig zijn.

Nieuwe contacten opdoen

Meedoen met een groepsles werkt motiverend. Samen sporten moedigt aan om door te zetten, ook op dagen dat u geen zin hebt. Groepslessen zijn ook een goede manier om mensen te ontmoeten en uw sociale netwerk te vergroten. Na de les drinkt u bijvoorbeeld nog een kopje koffie aan de bar in de sportschool.

50-plus lessen

Steeds meer sportscholen hebben een speciaal aanbod voor senioren. Dit kan van alles zijn, persoonlijke begeleiding op fitnessapparaten, trainen met gewichten of een les pilates. Het voordeel van speciale lessen voor 50-plussers is dat u de oefeningen op een rustiger tempo uitvoert en dat u lessen volgt met leeftijdsgenoten.

Begeleiding door een fysiotherapeut bij lichamelijke klachten

Heeft u klachten bij bewegen, zoals pijn in spieren of gewrichten, een blessure of een verkeerde houding? Dan kunt u in sommige sportscholen trainen met een fysiotherapeut. Er zijn ook fysiotherapiepraktijken met een eigen sportzaal. De fysiotherapeut kan oefeningen geven om spieren soepeler te maken of te versterken en geeft advies, bijvoorbeeld over actief blijven met lichamelijke beperkingen. Voor specifieke klachten en aandoeningen, zoals COPD, artrose en osteoporose, zijn er speciale beweegprogramma’s onder begeleiding van een fysiotherapeut. Zit u in een rolstoel of bent u aan het revalideren? Dan stemt de fysiotherapeut het bewegingsprogramma daarop af.

Is er een vergoeding voor fysiotherapie?

De basisverzekering vergoedt fysiotherapie vanaf de 21e behandeling bij een groot aantal chronische aandoeningen (2023). U heeft hiervoor een verwijzing nodig van de huisarts of een specialist. Voldoet u niet aan de voorwaarden? Met een aanvullende zorgverzekering kunt u een deel van de behandelingen vergoed krijgen zonder verwijzing. Informeer bij uw zorgverzekeraar hoeveel behandelingen vergoed worden.

Een sportmaatje vinden

Wilt u graag beginnen met sporten of een nieuwe sport proberen? Samen trainen werkt motiverend, geeft een gevoel van verbondenheid en is gezellig. Vraag bijvoorbeeld iemand mee uit de buurt, zodat u samen naar de sportschool kunt gaan. Kent u niemand die met u mee kan naar de sportschool? Er zijn verschillende manieren om een sportmaatje te vinden, bijvoorbeeld via een buurtapp of via speciale websites.

Tips voor een goede start

  • Kies voor een sport die u met plezier doet. Zo houdt u het makkelijker vol en haalt u meer voldoening uit bewegen.

  • Zorg voor sportschoenen die geschikt zijn voor uw voeten en de activiteit die u gaat doen. Bij een gespecialiseerde sportschoenenwinkel kunt u hierover advies krijgen.
  • Stel realistische doelen. In plaats van een uur fitnessoefeningen doen of een halfuur hardlopen op de loopband kunt u uw doelen beter in kleine haalbare subdoelen verdelen.
  • Bouw het tempo rustig op en luister naar uw lichaam. Spierpijn is normaal, maar als de pijn langer dan een week aanhoudt of als u een zwelling of rode huid krijgt, is het raadzaam om naar de huisarts te gaan.   
  • Drink voldoende water voor, tijdens en na het sporten om uitdroging te voorkomen.