Nordic walking: dit zijn de voordelen

U komt ze vast ook weleens tegen: wandelaars met stokken. Nordic walking heet het. Het lijkt eenvoudig, maar u moet het wel even leren. Wie het eenmaal kan, heeft er een leuke en gezonde sport bij.

Nordic walking is afkomstig uit Finland, waar langlaufers het ontwikkelden als zomertraining. De sport kwam rond 2003 naar Nederland en heeft inmiddels veel liefhebbers. Ook in andere Europese landen is nordic walking populair.

Wandelen of nordic walking?

Er is een groot verschil tussen zomaar ‘wandelen met stokken’ en nordic walking. Een gewone wandelaar gebruikt stokken voor het evenwicht, bijvoorbeeld in de bergen of op een hobbelig pad. Iemand die aan nordic walking doet, gebruikt zijn stokken vooral voor het verbeteren van zijn conditie en uithoudingsvermogen. Dankzij de stokken kan de nordic walker zich beter bewegen.

Techniek nordic walking

De juiste techniek is bij nordic walking heel belangrijk. Het is de bedoeling dat u alle spiergroepen afwisselend aanspant en weer ontspant. U gebruikt daarbij de romp-, nek-, schouder- en armspieren. Alleen met de juiste techniek gebruikt u deze spieren op de goede manier en met genoeg kracht. Door de stokken goed te gebruiken, beweegt ook uw wervelkolom makkelijker.

Nordic walking en uw conditie

Bij nordic walking verbruikt u gemiddeld 20 procent meer energie dan bij een stevige ‘normale’ wandeling. Omdat u met nordic walking meer spieren gebruikt, gaat uw hele lichaamsconditie met sprongen vooruit. Tegelijkertijd voelt nordic walking minder zwaar dan een stevige wandeling. Dat komt door het gebruik van de stokken in combinatie met de techniek.

Nordic walking: de voordelen

Samengevat heeft nordic walking de volgende voordelen:
  • Weinig risico op blessures;
  • Uw conditie gaat snel vooruit;
  • Tijdens nordic walking gebruikt u ongeveer 90 procent van alle spieren in uw lichaam;
  • Tijdens nordic walking verbruikt u gemiddeld 20 procent meer energie dan bij een stevige wandeling;
  • De stokken (poles) geven steun en stabiliteit en verminderen de belasting op de knieën, heupen, enkels en wervelkolom;
  • U bent lekker actief in de buitenlucht.

Hoe leer ik nordic walking?

De juiste nordic walkingtechniek kunt u binnen zes tot acht weken leren. De Stichting Nordic Walking Nederland heeft instructeurs in het hele land. Deze instructeurs werken volgens de regels van de Internationale Nordic Walking Organisatie (INWA). Dit betekent dat zij regelmatig bijscholing krijgen. Ook zijn de instructeurs getraind in het veilig en verantwoord aanleren van nordic walking bij mensen met hartklachten, diabetes mellitus, artrose, reuma, fibromyalgie en COPD.

Maak kennis met nordic walking

Wilt u meer weten over nordic walking? Op de website van de INWA vindt u veel informatie, filmpjes en activiteiten in Nederland en België. Ook geeft de website veel informatie over wetenschappelijk onderzoek naar de gezondheidseffecten van nordic walking. Daarnaast vindt u mogelijkheden voor een kennismakingsles.