Positief zijn kunt u leren

Positief in het leven staan, is goed voor uw gezondheid. Optimisten hebben minder kans op chronische ziekten zoals hartaandoeningen. Ook is hun levensverwachting hoger dan die van pessimisten. Het goede nieuws is dat u optimisme kunt trainen.

U had vanmiddag een fietstocht willen maken, maar het regent. Dan kunt u mopperen dat uw uitstapje in het water valt, of de kans grijpen om eindelijk dat boek te lezen. De situatie is hetzelfde, maar de manier waarop u naar de situatie kijkt, bepaalt of u een leuke of minder leuke middag heeft.

Dat iemand optimistisch of pessimistisch in het leven staat, zien we vaak als een gegeven. Iemand heeft nu eenmaal een zonnig karakter of niet. En de een heeft meer pech in het leven dan de ander. Voor een deel is dat waar. Onze karakters verschillen en wat u meemaakt in het leven heeft invloed op de manier waarop u naar het leven kijkt. Maar u heeft hier zelf ook veel invloed op. Want uw manier van denken speelt hierin een belangrijke rol en die manier van denken kunt u trainen.

Begin de dag met iets leuks

Als de dag goed begint, bent u meteen al in een goede stemming. Zorg dat u meteen bij het opstaan iets heeft om blij van te worden. Drink een lekker kopje koffie of thee bijvoorbeeld. Of maak een ochtendwandeling en begroet de mensen die u tegenkomt met een lach. Of doe een paar oefeningen, bijvoorbeeld met behulp van een beweegapp, om de dag soepel en vitaal te beginnen.

Leer omdenken

Een methode die veel psychologen gebruiken om positiever in het leven te staan is omdenken. U kunt omdenken toepassen als u merkt dat u negatieve gedachten heeft. Omdenken gaat in twee stappen. Eerst brengt u uw probleem terug tot de feiten. U denkt dus niet: “Ik vind het vervelend dat het regent, want nu kan ik niet gaan fietsen”, maar: “Het regent en ik wil vanmiddag graag iets leuks doen.” Daarna probeert u op een andere manier naar de situatie te kijken. Zitten er voordelen aan? Leert u er iets van? Kunt u uzelf ergens een compliment voor geven? Door de gebeurtenis anders te bekijken, gaat u zich ook anders voelen. Omdenken heeft nog een voordeel, het is een goede hersentraining.

Probeer de situatie positief te bekijken

U kunt zelf kiezen hoe u op een gebeurtenis reageert. Denkt u negatief over een situatie? Probeer dan ook eens de positieve kant te bekijken. Of vraag aan iemand anders hoe hij of zij ernaar kijkt. Dat kan verrassende resultaten opleveren. Wat ook helpt is humor. Probeer de grappige kant van de situatie in te zien. Het is gezond om de dingen niet te zwaar op te nemen en af en toe te lachen om uzelf of om een situatie. Humor ontspant en geeft troost. Net als ontroering trouwens.

Leef in het nu

Merkt u dat uw gedachten vaak gaan over vervelende gebeurtenissen in het verleden of juist over verlangen naar vroeger? Of denkt u vaak dat alles later beter zal worden of misschien juist slechter? Probeer uw gedachten dan terug te brengen naar nu. Wat is er nu om u heen waarvan u kunt genieten of waar u dankbaar voor kunt zijn? Meer leven in het hier en nu kunt u leren met mindfulness.

Houd een dankbaarheidsdagboek bij

Een andere manier om negatieve gedachten te verminderen is om een dankbaarheidsdagboek te gebruiken. Steeds meer wetenschappers zijn ervan overtuigd dat dit ook een positieve invloed heeft op hoe u zich voelt. Hiervoor kunt u gewoon een schriftje gebruiken. U schrijft elke avond voor het slapengaan uw positieve ervaringen van de dag op. Het opschrijven en teruglezen helpt om u bewust te zijn van wat er goed gaat in uw leven. Daardoor kunt u gelukkiger in het leven staan en de kans op psychische klachten verminderen.

Vergelijk uzelf niet met anderen

Het levert niets op om te kijken naar wat anderen wel hebben en u niet. Het kan soms lijken alsof een ander meer geluk heeft in het leven. Of meer geld of een betere gezondheid. Maar bijna niemand heeft het altijd goed op alle gebieden in het leven. Bovendien helpt het u niets om daarover na te denken. U kunt zich beter richten op uzelf en op wat er goed gaat in uw leven. Dat is het enige waar u zelf iets aan heeft.

Ruimte voor verdriet

Positief denken betekent niet dat u altijd vrolijk moet zijn. Boosheid, teleurstelling en verdriet zijn emoties die u niet zomaar kunt en moet wegdrukken. U mag gewoon verdriet hebben. Maar zelfs in moeilijke situaties kunnen positieve gedachten u helpen om u beter te voelen.