Soepel en gezond met stoelyoga

Stoelyoga is een vorm van yoga waar iedereen aan mee kan doen: jong en oud, lenig of stijf, ervaren of beginnend. U hoeft geen ingewikkelde houdingen aan te nemen en toch traint u alle spiegroepen én de hersenen. Het enige wat er voor nodig is, is een stoel.

Als u aan yoga wilt doen maar het lastig voor u is om op een matje te liggen en weer op te staan, dan is stoelyoga heel geschikt voor u. Ook als u geen enkele yoga-ervaring heeft, kunt u meteen meedoen. U hoeft zich er niet voor om te kleden en ook schoenen kunt u gewoon aanhouden. De eenvoudige bewegingsoefeningen voert u zittend of staand uit waarbij u steun heeft aan de stoel. Risico om te vallen is er niet.

Goed voor het lichaam

Veel bewegingen van stoelyoga en van yoga in het algemeen zijn gericht op balans houden en spieren en botten versterken. Dat maakt opstaan makkelijker, voorkomt vallen en helpt bij het herstellen van een val. Ook de rek- en strekoefeningen bij stoelyoga zijn belangrijk. U wordt er flexibel van en uw bewegingen worden soepeler. Daardoor wordt het makkelijker om bijvoorbeeld een kopje uit de kast te pakken of om uw schoenen aan te trekken.

Ook voor de geest

Yoga werkt voor het lichaam, maar ook voor de geest. Dat geldt ook voor stoelyoga. Tijdens de oefeningen let u op uw eigen ademhaling en op wat er in uw lichaam gebeurt. Dit proces heet ‘mindfulness’ en heeft positieve effecten op de hersenen. Het ontspant, maakt uw geest vrij van zorgen en helpt negatieve emoties of angstige gedachten los te laten. Stoelyoga kan daardoor een gunstig effect hebben op een hoge bloeddruk, cholesterol, stresshormonen en bloedsuiker. Dat maakt stoelyoga ook heel geschikt voor mensen met hart- en vaatproblemen. 

Artrose of osteoporose

Ook mensen met artrose kunnen stoelyoga doen. Deze vorm van yoga kan de pijnklachten verminderen, het lichaam soepeler maken en meer energie geven.

Ook mensen met zwakke botten (osteoporose) kunnen baat hebben bij stoelyoga, omdat het botten en spieren versterkt en sterk houdt.

Alleen en samen

Stoelyoga kunt u heel goed alleen doen. Op de website van Stoelyoga Nederland en op Youtube (als u zoekt op het onderwerp stoelyoga) staan veel verschillende oefeningen die u zelf kunt doen.

Een paar voorbeelden van eenvoudige oefeningen.

1. Ga op een stoel zitten met uw rug stevig tegen de leuning en beide voeten op de grond. Adem diep in en hef uw armen naar het plafond. Adem uit en laat uw armen weer zakken. Herhaal deze oefening vijf keer.
2. Ga op een stoel zitten met uw rug stevig tegen de leuning en beide voeten op de grond. Leg uw handen op de knieën. Adem in, trek uw rug hol en duw de schouders naar beneden. Adem uit, trek de rug bol en laat de kin naar uw borst zakken. Herhaal deze oefening vijf keer.
3. Ga op een stoel zitten met uw rug stevig tegen de leuning en beide voeten op de grond. Breng uw rechterenkel naar uw linkerdij en laat deze daarop rusten. Houd deze positie vijf ademhalingen vol. Herhaal dit met de andere enkel.
4. Ga zijwaarts op een stoel zitten met uw gezicht naar links. Draai uw bovenlichaam naar links, terwijl u zich goed vasthoudt aan de achterkant van de stoel. Houd deze positie vijf ademhalingen vol. Herhaal de oefening naar rechts.
5. Klaar met de oefeningen? Blijf dan een paar minuten op uw stoel zitten met uw ogen dicht en de handen in de schoot. Daarna gaat u rustig over tot de orde van de dag.

Vindt u het leuker om in een groep te bewegen? De zoekwijzer van Yoga Nederland laat zien waar bij u in de buurt stoelyoga wordt gegeven.