Voorkom blessures: sport verantwoord

Sporten is goed voor iedereen, ook als u wat ouder wordt. Op latere leeftijd is het wel iets belangrijker dan vroeger om goed op te passen dat u uw lichaam niet overbelast. De tips in dit artikel helpen daarbij.

Als u ouder wordt neemt uw spierkracht af. Dat proces begint al rond het 25ste levensjaar. Maar door bijvoorbeeld gerichte krachtoefeningen, kunt u uw spierkracht tot op zekere hoogte houden of weer opbouwen. Ook voeding speelt een rol: eiwitten zijn belangrijk voor spieren. Eiwitten vindt u bijvoorbeeld in eieren, zuivel, vlees, vis, bonen, noten, peulvruchten en soja.

Spierpijn goed of niet?

Een beetje spierpijn hoort erbij, wordt vaak gezegd. En ja, dat is ook zo. Maar spierpijn mag nooit méér worden dan een zeurderig gevoel in uw lichaam. Als u een dag na het sporten bijna niet meer overeind kunt komen, bent u te ver gegaan. Dat kan natuurlijk een keer gebeuren, maar voorkom dat dit vaker gebeurt. Spierpijn ontstaat doordat spieren verkeerd belast worden. Het betekent dat u uw spieren heeft beschadigd en beschadigde spieren hebben hersteltijd nodig. En als u ouder wordt, herstelt u nu eenmaal minder snel.

Luister naar uw lichaam

Bij verantwoord sporten hoort luisteren naar uw lichaam. Dat geldt voor een topvoetballer, maar dat geldt net zo goed voor een zwemmer van 75 jaar. Uw lichaam geeft aan wat het nodig heeft. Als u tijdens het sporten dorst krijgt, drink dan iets, want uw lichaam heeft vocht nodig. Als u tijdens het sporten trek krijgt, neem dan een plak ontbijtkoek, een banaan of een energiereep. Uw lichaam heeft die energie op dat moment nodig. En voelt u zich zo moe dat u het gevoel heeft dat u eigenlijk niet meer kan? Ga dan niet door, maar neem een pauze.

Bouw rustig op

Als u langere tijd niet heeft gesport, is het belangrijk het sporten langzaam op te bouwen. Begin bijvoorbeeld met een paar keer per week een halfuur rustig fietsen of wandelen. Als dat goed gaat, kunt u wat verder weg gaan of het tempo af en toe wat verhogen.

Sport onder begeleiding

In de sportschool kunt u onder begeleiding spierkracht en conditie opbouwen. Een instructeur leert u hoe u de bewegingen op de juiste wijze moet uitvoeren. U kunt kiezen voor sporten met een trainingsschema, dat van tijd tot tijd wordt herzien. Vaak kunt u ook kiezen voor oefenen in groepsverband. Dat werkt motiverend.

Sport op uw eigen tempo

Veel sporten zijn gericht op presteren. Als u daar gevoelig voor bent, kan dat een valkuil zijn. Probeer het sporten meer te zien als ontspanning, niet als een verplichting. Daarvoor is het belangrijk dat u een sport kiest die u op uw eigen tempo kunt doen. Tennissen met een maatje dat u alle hoeken van de tennisbaan laat zien, is dan misschien niet zo handig. Zwemmen, wandelen of nordic walking kunt u zo licht of zwaar maken als u wilt.