Zo gezond is dansen

Dansen is een goede en leuke manier om te bewegen. En het is nog gezond ook. Niet alleen voor het lichaam, maar ook voor de geest. Maar wat maakt dansen eigenlijk zo gezond? En waar kunt u met dansen beginnen?

Dansen is niet aan leeftijd gebonden. Iedereen kan het, van jong tot oud. Dansen kan op veel verschillende manieren. Met geoefende danspassen of vanuit gevoel. Snel of langzaam. Klassiek of modern. Er is altijd wel een vorm te vinden die bij u past.

Voordelen voor de geest

Dansen werkt ontspannend. Door de combinatie van muziek en bewegen neemt het stresshormoon cortisol af. Bovendien komt tijdens het dansen het geluksstofje endorfine vrij. Daardoor gaat u zich beter voelen. Dansen is goed voor het geheugen, zeker als u danspassen moet onthouden. Als u danst met een partner, heeft u gezelligheid en raakt u elkaar vanzelfsprekend aan. Dat kan erg prettig zijn als u dat in het dagelijks leven minder vaak meemaakt. En natuurlijk kunt u door te gaan dansen ook nieuwe mensen leren kennen.

Voordelen voor het lichaam

Dansen is een prima training voor het lichaam. Dansen gaat niet gauw te snel en de bewegingen wisselen elkaar af. Daardoor is er weinig kans op overbelasting en blessures. U traint met dansen uw spieren en houdt ze soepel. Daardoor wordt u minder snel stijf en heeft u minder kans op gewrichtspijn. Dansen houdt ook uw botten sterk, omdat die tijdens het dansen uw gewicht dragen. Senioren die regelmatig dansen, hebben daardoor minder last van botontkalking (osteoporose). Dansen verbetert het evenwicht. Dansbewegingen vragen om een stabiele lichaamshouding, zeker als u danst met een partner. Door te dansen oefent u dus de stabiliteit en controle over uw lichaam. Voor de conditie is dansen ook prima. U kunt ervan gaan zweten en de polsslag gaat omhoog. Tegelijkertijd verbetert dansen de bloedsomloop en daalt de bloeddruk, waardoor het hart minder hard hoeft te werken.

Dansschool en buurthuis

Als u wilt gaan stijldansen, kunt u lessen nemen bij een dansschool. Gaat het u niet om de perfecte beheersing van een bepaalde dans, maar meer om gezellig bewegen dichtbij huis? Dan kunt ook terecht in een buurthuis. Veel buurthuizen organiseren dansmiddagen en ‑avonden voor senioren. U kunt er stijldansen, volksdansen of vrij dansen, eventueel onder begeleiding van een dansleraar. Een bijzondere dansstijl is biodanza. Bij deze dansstijl is er geen aandacht voor danspassen of mooie bewegingen. Het gaat er juist om dat u zich laat raken door de muziek. Wat u voelt zet u om in bewegingen die helemaal uit uzelf komen. Overal in Nederland zijn er dansgroepen voor ouderen. Kijk op de website van biodanza wat er bij u in de buurt mogelijk is bij een buurthuis of dansschool. 

Dansen in het zwembad

Gaat u graag naar het zwembad? Tegenwoordig kunt u ook in steeds meer zwembaden danslessen volgen. Aqua zumba bijvoorbeeld is een training waarbij u in ondiep water op leuke muziek allerlei Latijns-Amerikaanse danspasjes doet. Aqua aerobics, aqua steps en zelfs paaldansen in het water is mogelijk. Kijk eens naar de mogelijkheden bij het zwembad bij u in de buurt.

Speciale danslessen

Mensen die zich moeilijker kunnen bewegen door een chronische ziekte, kunnen meedoen met de dansprogramma’s van Dance for Health. Deze speciale danslessen zijn bedoeld voor mensen met de ziekte van Parkinson, reuma en MS. De lessen zijn ontwikkeld in samenwerking met fysiotherapeuten. Met Dance for Health oefent u balans, flexibiliteit, kracht, coördinatie en houding. Op de website van Dance for Health kunt u zien waar u lessen kunt volgen.