Voor het opladen van een elektrische auto, kunt u gebruikmaken van openbare laadpalen. U vindt deze bijvoorbeeld via deze website. Het nadeel van een openbare laadpaal is dat deze bezet kan zijn. Als u zelf een eigen laadpaal voor uw deur neerzet, heeft u dit probleem niet.
Een elektrische auto opladen met een gewoon stopcontact is niet altijd mogelijk. Vraag hierover advies aan uw autodealer. Vraag ook aan een installateur of uw installatie ervoor geschikt is.
Een elektrische auto opladen met een gewoon stopcontact is niet altijd mogelijk. Vraag hierover advies aan uw autodealer. Vraag ook aan een installateur of uw installatie ervoor geschikt is.
Eigen parkeerplaats nodig
Voor een laadpaal heeft u een garage, carport, oprit of eigen parkeerplaats bij uw huis nodig. De laadpaal kunt u dan bij het huis laten installeren. U kunt ook kiezen voor een kastje tegen de muur. Dat heet een wandlader of wallbox. Hiermee kunt u hetzelfde als met een laadpaal. Beide hebben een speciaal stopcontact, waarmee u de auto veilig kunt opladen.
Laadpaal moet passen bij de auto
De oplader van uw auto heeft een maximaal laadvermogen. Hoe hoger dat laadvermogen, hoe hoger het vermogen van uw laadpaal moet zijn. Is het maximale laadvermogen van uw auto niet zo hoog? Dan kan het toch verstandig zijn een laadpaal met een hoger vermogen te kiezen, want de kans is groot dat u die bij uw volgende elektrische auto nodig heeft. Let daarbij wel op het type stroomaansluiting dat uw auto nodig heeft. Dat kunt u aan de dealer vragen of opzoeken in het autoboekje. Uw auto kan een 1-fase-aansluiting nodig hebben of een 3-fase-aansluiting. Met een 3-fase-aansluiting gaat het opladen sneller.
Aanpassing in de meterkast
Als uw auto er geschikt voor is, is het verstandig om te kiezen voor een laadpaal met een 3-fase-aansluiting. Hiervoor moet u ook nagaan welk type aansluiting (1, 2 of 3 fase) uw huis heeft. U kunt dat zien op de elektriciteitsmeter in de meterkast of op de factuur. Als daar bijvoorbeeld 3x220v/230v staat, weet u dat uw huis een 3-fase-aansluiting heeft. U kunt dit ook aan uw netbeheerder vragen. De meeste nieuwbouwhuizen hebben een 3-fase-aansluiting. Oudere huizen hebben vaak een 1-fase-aansluiting.
Als u nog geen 3-fase-aansluiting heeft, kunt u uw netbeheerder ook vragen uw aansluiting te veranderen. Daarvoor moet u eenmalige kosten betalen, bijvoorbeeld 250 of 300 euro.
Als u nog geen 3-fase-aansluiting heeft, kunt u uw netbeheerder ook vragen uw aansluiting te veranderen. Daarvoor moet u eenmalige kosten betalen, bijvoorbeeld 250 of 300 euro.
Kosten van de laadpaalaanleg
Een laadpaal kost tussen de 2000 en 2500 euro. Dat is inclusief graafwerkzaamheden en de aanpassing in de meterkast. Afhankelijk van de situatie en uw wensen kan de totaalprijs hoger uitvallen. Vraag daarom altijd offerte.
Besparing
Met een laadpaal bespaart u ook kosten. Bij thuis laden bent u ongeveer 4,5 cent per kilometer kwijt. Heeft u zonnepanelen, dan wordt dit bedrag lager. Bij een publieke laadpaal betaalt u tussen de 7 en 10 cent per kilometer. Deze kosten zijn berekend door de ANWB op basis van een gemiddelde auto en een gemiddeld aantal kilometers per jaar.
Laadpaal in de straat
Heeft u geen eigen parkeerplek bij uw huis? Dan kunt u de gemeente vragen een laadpaal bij u in de straat neer te zetten. Of de gemeente dat doet en onder welke voorwaarden, verschilt per gemeente. Bij een laadpaal van de gemeente kan iedereen zijn auto opladen. Meer informatie vindt u bij de gemeente of via Laadpaalnodig.nl.