1 jaar
- Verzekeringspolissen
- Energierekeningen
- 1-jarige abonnementen
- Lokale belastingen
2 jaar
- Loonstroken
5 jaar
- Fiscale gegevens, zoals aangiften, aanslagen en informatie over toeslagen
- Bankafschriften
- Financiële jaaropgaven
- Aftrekbonnetjes, bijvoorbeeld van reiskosten
- Garantiebewijzen
- Bewijzen van schenkingen
Dit moet u langer bewaren
- Huurcontract van huis of auto (totdat de huur eindigt)
- Koopcontract en hypotheekakte van eigen woning (totdat u die verkoopt)
- Polis levensverzekering
- Pensioenoverzichten
Uw papieren digitaal bewaren
Veel post krijgt u tegenwoordig digitaal. Denk aan verzekeringspolissen en uw pensioenoverzicht. Voor uw administratie is het handig om al deze digitale documenten bij elkaar te bewaren. Zo hoeft u niet steeds in te loggen op verschillende websites als u iets wilt nakijken.
Zo bewaart u uw papieren digitaal
- Maak een map met de naam ‘Administratie’ op het bureaublad van uw computer.
- Maak in deze map submappen, bijvoorbeeld voor energierekeningen, bankafschriften en belastingzaken.
- Digitale bestanden kunt u downloaden en in deze mappen bewaren. Denk aan een polis die als bijlage bij een mail van uw verzekeraar zit.
- Van papieren die u per post ontvangt, kunt u een foto of scan maken. Die bewaart u ook in de bijbehorende map op uw computer. Zo heeft u alles bij elkaar.
Bent u ondernemer?
Heeft u een bedrijf of bent u zzp’er? Dan geldt een bewaarplicht van zeven jaar voor al uw financiële gegevens. Op het Ondernemersplein staat wat de eisen zijn. Ook vindt u er tips voor een overzichtelijke administratie.