Let op: valse e-mails! Zo herkent u ze, dit moet u doen

Op dit moment gaan er verschillende e-mails rond waarin staat dat u uw bankpas moet vervangen. Deze e-mails komen niet van de bank, maar van criminelen. Zo herkent u nepmails en dit is wat u ermee moet doen.

Criminelen doen hun best om hun mails zo echt mogelijk te laten lijken en ze worden daarin steeds slimmer. Ze gebruiken het logo, de kleuren en de vormgeving van de bank. Ze ondertekenen met de naam van de bank en het is zelfs mogelijk dat uw naam in de aanhef staat. Kijkt u naar de afzender van de mail, dan ziet u vaak een mailadres waar bijvoorbeeld  ‘Rabobank’ in voorkomt. Dat alles bij elkaar maakt het soms lastig om de e-mails direct te herkennen als valse e-mails.
Hoe weet u toch dat u met criminelen te maken heeft? Let om te beginnen op de inhoud van de mail. Banken gebruiken e-mail nooit voor belangrijke persoonlijke zaken. Een bank zal bijvoorbeeld nooit via de mail vragen naar persoonsgegevens, een wachtwoord of een pincode. Op dit moment gaan er verschillende valse e-mails rond waarin wordt gevraagd om uw bankpas te vervangen. De Rabobank stuurt nooit mails over het vervangen van uw bankpas. Op uw bankpas staat de maand en het jaartal waarop uw bankpas komt te vervallen. Uw krijgt automatisch een nieuwe pas, voordat uw bankpas vervalt. U hoef hier niets voor te doen.

Doe dit niet

  • In veel valse e-mails staan linkjes. Klik daar nooit op, want de kans bestaat dat er dan schadelijke software op uw computer wordt geïnstalleerd. Ook kunnen criminelen u via zo’n linkje naar een valse website leiden.
  • Criminelen proberen u te verleiden persoonlijke gegevens achter te laten. Doe dit niet. Nadat u uw gegevens heeft ingevuld, volgt meestal een babbeltruc. U wordt bijvoorbeeld gebeld, zogenaamd namens de bank. Met een smoes wordt geprobeerd uw bankpas of persoonlijke gegevens te bemachtigen.

Doe dit wel

  • Als u twijfelt of een mail van uw bank komt, neem dan contact op.
  • Per ongeluk gegevens achter gelaten of op een linkje geklikt? Bent u klant van de Rabobank, bel zo snel mogelijk uw lokale bank.
  • Stuur nepmail van de Rabobank door naar: valse-email@rabobank.nl. De Rabobank zorgt er dan voor dat de website achter deze mail zo snel mogelijk geblokkeerd wordt.
  • Verwijder de valse e-mail uit uw mailbox én uit de verwijderde berichten.
Zie ook: https://www.seniorweb.nl/phishing