Pas op voor smishing, een nieuwe vorm van oplichting

Stel u krijgt een SMS-bericht van uw bank. Daarin staat dat uw betaalpas is verlopen en dat u op internet een nieuwe pas moet aanvragen. Wat doet u dan? Het bericht weggooien is het beste, want banken sturen nooit zulke sms-berichten.

Smishing heet deze nieuwe vorm van oplichting. De naam is een samentrekking van ‘sms’ en ‘phishing’. Criminelen verzenden een bericht via sms, waarin ze hun slachtoffers naar een website sturen. Die website vraagt bijvoorbeeld naar persoonlijke gegevens zoals rekeningnummer, pasnummer, beveiligingscodes zoals pincode of naar inloggegevens voor internetbankieren. Inlog en signeergegevens troggelt een crimineel vaak af met het verhaal dat hij om u te betalen een toestel moet registreren of een betaling van 1 cent van u moet ontvangen om uw rekeningnummer te controleren. 

Dit ‘hengelen’ naar gegevens noemen we phishing. De gegevens vallen in handen van criminelen. Die kunnen daarmee geld van uw rekening overmaken naar zichzelf. Vul daarom NOOIT uw pincode van uw betaalpas  in op een website. Geen enkele bank stuurt via sms of via de mail het bericht dat uw bankpas is verlopen.

De Rabobank bijvoorbeeld stuurt gewoon een nieuwe bankpas als de oude is verlopen. Ontvangt u een nieuwe pas van de bank, dan vraagt de bank om de oude door te knippen, dwars door de chip en de magneetstrip. De bank vraagt nooit of u de bankpas wilt terugsturen. 

Nooit doen

•      Uw bankpas opsturen
•      Uw pincode aan iemand anders geven
•      Uw pincode online invullen
•      Iemand anders uw betaalpas of rekening laten gebruiken
•      Een kleurcode inscannen die u heeft ontvangen van iemand anders
•      Doorgaan met uw betaalactie als er op uw Rabo Scanner iets anders staat dan u wilt doen
•      Een toestel voor iets anders registreren dan gebruik van de Rabo Bankieren App op uw eigen telefoon of tablet

Meer informatie over fishing en smishing vindt u op veiligbankieren.nl

Bekijk ook dit filmpje in het televisieprogramma Opgelicht!