Past uw aflossingsvrije hypotheek nog bij u?

Honderdduizenden huizenbezitters die hun hypotheekschuld niet of niet genoeg aflossen, dreigen in de problemen te komen. Daarom starten banken de campagne ‘Aflossingsblij’.

De aflossingsvrije hypotheek was vooral populair in de jaren ’90, omdat aflossingsvrije hypotheken één groot voordeel hebben: lage maandlasten. U lost namelijk niets af, u betaalt alleen rente. Volgens een schatting hebben meer dan 200.000 huishoudens een aflossingsvrije hypotheek waardoor ze straks in de problemen kunnen komen.

Deze problemen dienen zich niet meteen aan. Dat is afhankelijk van het moment waarop de hypotheek is afgesloten. In de meeste gevallen ontstaan de problemen pas na 2025.

Want na 30 jaar rente betalen eindigt de looptijd van de hypotheek en blijft de oorspronkelijke schuld gewoon staan. Dit kan voor problemen zorgen. Want heeft u wel voldoende geld achter de hand om deze openstaande schuld af te lossen?

Bovendien kunnen de voorwaarden per hypotheekverstrekker verschillen. De Rabobank heeft bijvoorbeeld geen vaste einddatum voor een aflossingsvrije hypotheek. Het openstaande hypotheekbedrag hoeft u dus niet op een bepaalde datum terug te betalen, maar alleen bij verkoop van de woning. Zo houdt u natuurlijk wel hypotheeklasten, eventueel ook na uw pensioen. Wilt u weten of deze lasten dan nog betaalbaar zijn? Met de Toekomstcheck Aflossingsvrij, een online rekenhulp, berekent u dit eenvoudig zelf.

Maar soms loopt de hypotheek wel af en moeten huizenbezitters de oorspronkelijke schuld aflossen. In sommige situaties kunnen huizenbezitters daarvoor een nieuwe hypotheek afsluiten, maar dit is niet altijd mogelijk. Bijvoorbeeld door strengere regels of een ander inkomen. Misschien is er dan wel genoeg spaargeld om de hypotheek af te lossen, maar als dat er niet is, kan het uiteindelijk betekenen dat u het huis moet verkopen om met de opbrengst daarvan de schuld af te lossen.

De toezichthouders wijzen al langer op deze gevolgen van een aflossingsvrije hypotheek  daarom zijn de banken nu gestart met een campagne ‘Aflossingsblij’ om mensen bewuster te maken van hun financiële situatie.