Wonen zoals u dat wilt
Het is slim om regelmatig uw bankafschriften te controleren, zodat u goed overzicht over uw financiën houdt en snel kunt ingrijpen als een afschrijving niet klopt. Komt u een naam tegen die u niet herkent? Op deze manier kunt u het bedrijf vinden dat de afschrijving heeft gedaan.
Als u betaalt in een winkel of als u iets bestelt op internet, kunt u de afschrijving van uw bankrekening controleren via internetbankieren of op uw smartphone. Dat kunt u doen op het moment dat het u uitkomt, want u kunt uw afschrijvingen 7 dagen per week en 24 uur per dag bekijken. Controleer uw afschrijvingen minstens één keer per twee weken. Zo weet u altijd snel of alle afschrijvingen kloppen en houdt u goed overzicht over uw financiën.
De meeste namen van de bedrijven die geld afschrijven kent u waarschijnlijk. Denk aan uw energieleverancier, uw verhuurder of hypotheekbank, uw telefoonaanbieder en uw supermarkt. Maar waarschijnlijk komt u ook afschrijvingen tegen die u minder makkelijk herkent. Dat komt omdat winkels en andere bedrijven betaaldienstverleners gebruiken voor het regelen van hun betalingen. Betaaldienstverleners zijn bijvoorbeeld Mollie of Buckaroo. Het kan ook zijn dat u heeft gepind bij een mobiel pinapparaat van een marktkraam. Dan kunt u op het bankafschrift de aanbieder van de pinautomaat tegenkomen. Vaak ziet u daarnaast ook de naam van het bedrijf waar u iets heeft gekocht, maar soms ziet u alleen de naam van de betaaldienstverlener of de pinautomaataanbieder. Hoe komt u er dan achter van welk bedrijf de afschrijving is?
Heeft u betaald met iDeal of met een bankpas of creditcard? Dan moet de naam van het bedrijf waar u iets heeft gekocht duidelijk in de afschrijving staan. Ziet u de naam niet in de eerste regel staan, kijk dan in de omschrijving voor meer details.
Komt u er ook met de omschrijving niet uit, maar ziet u wel de naam van de betaaldienstverlener? Dan kunt u op de website van die betaaldienstverlener het bedrijf opzoeken. U kunt het bedrag en de datum van uw afschrijving in een speciaal formulier op de website invullen en zo kunt u terugvinden welk bedrijf de afschrijving deed. Dit zijn de links naar de formulieren van een aantal veel voorkomende betaaldienstverleners.
Heeft u een betaling gedaan met behulp van een bedrijf dat achteraf betalen mogelijk maakt, bijvoorbeeld Klarna of Riverty? Zoek uw betaling dan op via uw account bij dit bedrijf of in de app.
Ziet u een bedrijfsnaam die u niet herkent en is het ook niet de naam van een betaaldienstverlener of pinautomaataanbieder? Misschien heeft u iets gekocht bij een winkel die onder een andere naam werkt. In Google vindt u meer informatie over het bedrijf. Zo kunt u ook de naam van de winkel waar u heeft gekocht achterhalen.
Herkent u de afschrijving ook niet nadat u deze tips heeft toegepast? Dan kunt u proberen de betaling ongedaan te maken. Een automatische incasso kunt u zelf ongedaan maken tot acht weken na de afschrijving. Gaat het om een andere afschrijving, dan kunt u het geld niet zelf terugboeken. Neem contact op met de bank als u denkt dat het er een bedrag is afgeschreven, zonder dat u iets heeft gekocht of dat u daar toesteming voor heeft gegeven.