7 tips om alles uit uw middagdutje te halen

Houdt u ervan om in de middag even te slapen? Dat kan heel fijn zijn. Een middagdutje is gezond voor lichaam en geest. Ook is het goed voor het geheugen en voor het vermogen om te leren. Maar bent u ’s nachts een slechte slaper, houd er dan rekening mee dat een middagslaapje voor u misschien niet zo goed uitpakt. U haalt er de gemiste slaap niet mee in.

Voor veel ouderen is een middagslaapje heel gewoon. Het geeft net dat beetje extra energie dat nodig is voor de rest van de dag. Maar er zijn ook mensen die juist sloom worden van een middagslaapje of ’s nachts niet meer kunnen slapen. Toch kunt u echt opknappen van een middagslaapje als u er goed mee omgaat, zeker als u deze tips toepast.

1. Houd uw middagdutje iedere dag

U heeft het meeste aan een middagdutje, als u er een dagelijkse gewoonte van maakt. Als uw lichaam eraan gewend is, valt u makkelijker in slaap. Tijdens de slaap komen niet alleen uw hersenen tot rust, maar daalt ook uw bloeddruk en uw hartslag. Daarmee neemt de kans op hart- en vaatziekten af. Ook krijgt het lichaam de kans om stresshormonen af te breken en voelt u dus minder spanning.

2. Zorg voor verduistering

Sluit de gordijnen of draag een oogmasker. Het donker stimuleert de aanmaak van melatonine, het hormoon dat de slaap stimuleert. Tijdens de slaap daalt de lichaamstemperatuur. Een deken kan daarom prettig zijn, ook in de zomer. 

3. Kies een vast tijdstip

Het ideale middagdutje doet u iedere dag op een vast tijdstip, zodat uw lichaam weet waar het aan toe is. De beste tijd is tussen één en drie uur. Wie voor één uur gaat slapen, is vaak nog niet moe genoeg. Slapen na drie uur verstoort uw biologische klok en het nachtritme, waardoor u ’s nachts niet meer goed slaapt.

4. Zorg voor een vaste plek

De beste plek om te slapen is uw bed. De bank of een ligstoel is ook goed. Belangrijk is dat u steeds dezelfde plek kiest, zodat uw lichaam daaraan kan wennen. Probeer ook andere omstandigheden zoveel mogelijk gelijk te houden. Doe bijvoorbeeld de gordijnen dicht, doe uw bril, horloge en sieraden af en gebruik steeds dezelfde deken.

5. Houd u aan een bepaalde tijd

Het meeste voordeel heeft u van een middagrust van negentig minuten. Wilt u niet zo lang slapen? Dan is een dutje van 10 tot 25 minuten ook prima. Zet dan wel een wekker, want als u langer slaapt komt u in een diepe slaapfase terecht. Als u daaruit op het verkeerde moment wakker wordt, bereikt u het tegenovergestelde effect en voelt u zich futloos en moe. Als u iedere dag een middagdutje doet, heeft u geen wekker meer nodig. U wordt dan vanzelf op het juiste moment wakker.

6. Zorg dat u niet gestoord kan worden

Zet uw telefoon en eventueel de deurbel uit. Als u dat prettig vindt, doe dan oordopjes in. Is er nog iemand in huis, zeg dan dat u even gaat slapen. Doe dat het liefst in een aparte kamer met de deur dicht.

7. Drink niet teveel in de ochtend

Drink in de ochtend niet te veel koffie en lunch met weinig suiker en vet, anders valt u misschien moeilijk in slaap.