Eenvoudig uw geheugen verbeteren

We worden steeds ouder en blijven langer gezond. Helaas bestaan er geen medicijnen en operaties om de hersenen gezond te houden. Maar er zijn wel makkelijke oefeningen, methodes en trucjes die het geheugen verbeteren.

Al na het dertigste levensjaar wordt het geheugen minder. Dat komt omdat hersenen vanaf die leeftijd nieuwe informatie minder snel verwerken. Daar is wat aan te doen, want het is mogelijk om hersenen te trainen. Ook kan de hoeveelheid slaap, lichamelijke beweging, het verminderen van stress, het drinken van voldoende water en het eten van de juiste voeding echt een verschil maken. 

Kom in beweging

Beweging is niet alleen goed om in conditie te blijven. Het zorgt voor een betere doorbloeding, dus ook voor het brein. Een half uur per dag lichamelijk bezig zijn is al voldoende voor resultaat. Activiteiten als het huishouden doen en tuinieren tellen ook mee. Wilt u er nog iets extra’s bij doen? Via de Nationale Beweegwijzer vindt u beweegactiviteiten bij u in de buurt. Denk aan (zit)gymnastiek, zwemmen of yoga. De Nationale Beweegwijzer is een gratis app die u op uw iphone of ipad kunt zetten. Ook kunt u dagelijks meedoen met Nederland in Beweging van omroep MAX. Wie voldoende beweegt, voelt zich meer ontspannen. Dat helpt de hersenen om nieuwe informatie sneller op te nemen. We geven u tips voor een betere conditie.

Mediteren en slapen

Tien minuten mediteren per dag zorgt er al voor dat er krachtigere verbindingen ontstaan tussen de hersengebieden. Vindt u het moeilijk om te mediteren? Kies voor een geleide meditatie die te vinden zijn op YouTube of op diverse apps voor de smartphone. Ook de hoeveelheid slaap doet wat met de hersenen. Een goede nachtrust betekent minstens zeven uur slaap. Hersenen krijgen zo de kans om recent geleerde informatie sneller terug te halen. Genoeg slaap verbetert zowel het korte als lange termijngeheugen.

Vette vis

vis, viskraam

De wetenschap heeft aangetoond dat bepaalde voedingsstoffen een aantoonbaar effect hebben op de hersenfuncties. Zoals Omega 3 vetzuren bijvoorbeeld, die er voor zorgen dat u goed kunt onthouden, nadenken en interpreteren. Omega 3 vetzuren zit in vette vis zoals makreel, haring of zalm, maar ook in walnoten en lijnzaad. Houdt u niet van vis of eet u het minder dan drie keer per week? U kunt er ook voor kiezen om visoliecapsules te slikken. Verder helpt vitamine B  bij de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Deze rode bloedlichaampjes zorgen voor het zuurstoftransport naar de hersenen. Eet daarom geregeld broccoli, spinazie, meergranenbrood, havermout, citrusvruchten en soja producten. Veel groente en fruit is ook voor de hersenen goed, want in groente en fruit zitten antioxidanten. Deze zorgen ervoor dat je hersenen gezond blijven. Gezond eten: 7 toppers.

Simpele trucjes

Naast gezond eten, voldoende bewegen en slapen zijn er ook eenvoudige trucjes om uw geheugen te verbeteren. Wilt u iets onthouden? Haal dan langzaam en diep adem. Hierdoor wordt u kalmer. Vanaf dat moment zijn de hersenen in staat om nieuwe informatie beter op te nemen. Vaak is het niet zo dat we vergeetachtig zijn, maar dat we ons niet goed genoeg concentreren. Vergeet u snel de naam van iemand die zich net aan u heeft voorgesteld? Herhaal de naam direct! “Hallo Carla, leuk je te ontmoeten”, zorgt ervoor dat de naam blijft hangen. Of visualiseer die persoon hand in hand met een naamgenoot die u al kent. Het klinkt misschien gek, maar het werkt wel. Praat hardop tegen uzelf. “Ik leg mijn sleutels op het kastje” maakt dat u bewust wordt van een onbewuste handeling en deze daardoor onthoudt. 

Blijf oefenen

De tijd dat u op school alle Duitse naamvallen uit uw hoofd moest leren of alle hoofdsteden in Europa opdreunde is voorbij. Toch is het voor de hersenen goed om zomaar weer wat uit het hoofd te leren. Daarmee houdt u de hersenen fit. Probeer verschillende telefoonnummers te onthouden, of de tekst van een liedje. Door het veel te herhalen komt de informatie in uw lange termijngeheugen terecht zodat u er altijd profijt van heeft. Als u iets nieuws leert, ontstaan er nieuwe zenuwverbindingen die het geheugen verbeteren. Ook leuk: leer een vreemde taal, een instrument of verdiept u zich in een nieuwe hobby. Hoe groter uw interesse, hoe sneller u iets onthoudt.

Nog meer trucjes

Vindt u het lastig om een telefoonnummer of een boodschappenlijstje te onthouden? Maak er dan een liedje van. Muziek kan een steun zijn voor het geheugen waardoor iets saais beter wordt opgenomen. Probeer ook uw concentratie te vergroten met de volgende oefening. Kijk bijvoorbeeld naar een plantje, draait u zich daarna om en probeer zoveel mogelijk details na te tekenen. Kijk dan nog eens. Klopt de vorm van het blad, het patroon op de bloem? Door beter te kijken leert u meer details te herinneren.

Water drinken

Hersenen bestaan voor meer dan zeventig procent uit vocht. Wie te weinig drinkt, krijgt hoofdpijn. Dat komt omdat de hersenen een vochttekort hebben. Drink twee liter water per dag zodat het vochtbalans in de hersenen op peil blijft. Het is de eenvoudigste manier om het denkvermogen scherp te houden.

Slim spelletje

Een potje scrabble, een sudoku oplossen, een schaakspelletje: het is niet alleen een leuk tijdverdrijf, het is ook een mentale training. Het zorgt voor een scherpe geest, een betere concentratie en een actiever geheugen. Puzzels en woordspelletjes kunt u ook doen met behulp van apps op uw smartphone. Zie ook het dossier Plezier online.

Optimistisch denken

Gelooft u dat uw brein hard achteruit gaat als u ouder wordt? Onderzoek toont aan dat ouderen minder goed scoren tijdens geheugentesten als ze vooraf negatieve informatie over ouderdom en geheugen hebben gekregen. Overtuig uzelf dat u een goed geheugen heeft dat alleen maar beter wordt.