Goed slapen, ook als het warm is: 11 tips

Zomerse dagen, u kijkt er misschien naar uit. Maar het kan ook te warm worden, vooral ‘s nachts. Met deze tips kunt u toch goed slapen.   

We hebben steeds vaker warme dagen in Nederland. De temperatuur in huis stijgt mee, dus ook in uw slaapkamer. Dit gaat vaak ten koste van de nachtrust. Met een paar slimme trucs komt u de nacht goed door.

1. Houd de warmte buiten

Doe overdag de ramen en deuren dicht om de warmte buiten te houden. Schijnt de zon in uw slaapkamer? Laat overdag de gordijnen dicht. U kunt ook witte lakens voor uw ramen hangen, die weerkaatsen de zonnestralen. Nog beter is zonwering aan de buitenkant van uw huis. Als het ’s avonds is afgekoeld, kunt u de ramen en deuren weer openzetten. Het liefst meerdere ramen en deuren tegelijk, zodat de warme lucht naar buiten kan.

2. Gebruik een ventilator

Een ventilator in uw slaapkamer, dat scheelt al gauw een paar graden. Het apparaat zuigt lucht aan de achterkant op. Zet ventilator daarom met de achterkant bij een open raam. Zorg ervoor dat de warme lucht weg kan, bijvoorbeeld naar de gang. Voor extra koelte: stop een paar plastic flessen met water in de vriezer. Doe ze halfvol, anders knappen de flessen. Zet ze ’s nachts in een bak voor de ventilator. De lucht wordt er lekker koel van.  Een airco helpt natuurlijk ook, maar gebruikt veel energie en kost al gauw een paar honderd euro.

3. Let op uw eten

Van eiwitrijk voedsel gaat uw lichaamstemperatuur omhoog. Denk aan vlees, zuivel en vis. U kunt dit voedsel dus beter laten staan. Wel een goed idee is: pittig eten. Dat lijkt misschien vreemd, maar het is goed omdat u ervan gaat zweten. En daardoor koelt uw lichaam af. Het is niet voor niets dat in tropische landen het eten vaak pittig gekruid is.

4. Drink genoeg

Als het warm is, zweet u veel. U heeft dus vocht nodig, de hele dag door. Drink vooral water en thee. Zorg ervoor dat u genoeg hebt gedronken voordat u naar bed gaat. Dan wordt u ’s nachts niet wakker van de dorst. Zet voor de zekerheid ook een flesje water naast uw bed.

5. Schakel apparaten uit

Elektrische apparaten geven warmte af. Dit geldt ook voor opladers. Haal zoveel mogelijk stekkers uit het stopcontact. Schakel apparaten uit als u ze echt niet nodig heeft. Of leg ze in een andere kamer.

6. Neem een lauwe douche

Wilt u afkoelen onder de douche voordat u gaat slapen? Maak het water niet te koud! Uw huid koelt wel af, maar uw lichaam gaat aan het werk om u weer op te warmen. Het resultaat: u krijgt het nog warmer dan u het al had. Zet de douche dus op lauwwarm. Of: neem een koud voetenbadje. Wat ook helpt: een koude straal water over uw polsen, of een koud washandje in uw nek.

7. Leg een koele kruik in bed

Een koele kruik is ideaal: u kunt er steeds een ander lichaamsdeel mee koelen. Vul de kruik met ijswater, of leg hem een tijdje in de vriezer. Leg de kruik afwisselend tegen uw nek, ellebogen, polsen, lies, knieën en enkels.

8. Kies voor katoen

Katoen is de beste keuze voor uw beddengoed. Deze stof ademt beter dan satijn of polyester. Heeft u een synthetisch dekbed? Dan kunt u beter alleen onder een laken slapen. En let op uw nachtgoed: zorg ervoor dat dit ook van katoen is. Katoen neemt namelijk zweet op.

9. Hang natte was in de slaapkamer

Een wasrekje met een paar natte handdoeken doet wonderen. Zeker als u ook een ventilator heeft. De lucht strijkt langs de natte was en koelt extra af. Omslachtiger, maar wel effectief: maak de gordijnen nat.

10. Stop lakens in de vriezer

Heeft u het, ondanks alle tips, nog steeds te warm? U kunt uw lakens in de vriezer leggen, verpakt in een plastic zak. Doe dit een paar minuten voordat u naar bed gaat. Is de vriezer hiervoor te klein, doe het dan alleen met uw kussensloop. 

11. Zorg voor koude voeten

Als uw voeten koud zijn, kunt u beter slapen dan met warme voeten. Leg ze in ieder geval buiten de deken of het dekbed. Of op uw koude kruik. Heeft u geen kruik? U kunt een paar natte sokken aantrekken, dat werkt ook.