Help ik moet een huis leegruimen, hoe pak ik dat aan?

Als een ouder overlijdt, zijn het vaak de kinderen die het huis leegruimen. Bijna iedereen krijgt daar vroeg of laat een keer mee te maken. Een heel huis leegruimen waar iemand jarenlang heeft gewoond, is een behoorlijke klus. Hoe pakt u dat aan? En welke hulp kunt u daarbij inroepen?

Als u een huis leegruimt, moet u veel keuzes maken. Zo moet u besluiten wat u met alle meubels en spullen wilt doen. Wat wilt u zelf bewaren, wat is waardevol voor familieleden en bekenden en waar laat u spullen en meubels die niemand kan gebruiken? Als het huis leeg is, moet u ook zorgen dat het netjes en schoon wordt opgeleverd. Een huurhuis moet u meestal op een afgesproken datum opleveren en in de oorspronkelijke staat. Vloerbedekking en lampen moet u altijd weghalen. Als u het huis moet beschadigen om een vloer te verwijderen, dan hoeft u dat niet te doen. Bij een eigen huis heeft u meer vrijheid. U bepaalt zelf en in overleg met de koper wat u wel en niet verwijderd. In overleg met de andere erfgenamen bepaalt u zelf wanneer u het huis leeg wilt hebben.  

Zelf doen

Een huis leegruimen is veel werk. Het kan daarom handig zijn om dit samen met anderen te doen. Als u broers en/of zussen heeft, kunt u de taken verdelen. U kunt daarbij slim gebruikmaken van elkaars sterke punten. De één houdt meer van opruimen terwijl de ander graag zwaar werk doet of spullen wegbrengt met de auto. Misschien heeft u ook iemand in de familie, die goed is in het verkopen van tweedehands spullen. Het is verstandig om vooraf te bespreken wie wat oppakt en hier duidelijk afspraken over te maken.

Als u samen in het huis aan het werk bent, kunt u makkelijk overleggen over de spullen die u tegenkomt. Wie wil wat hebben? Wie kent nog iemand die bepaalde spullen goed kan gebruiken? En wat kan weg? Tegelijkertijd kunt u herinneringen delen met elkaar en emoties delen die bepaalde vondsten kunnen oproepen. Deze manier van werken kan veel voldoening geven, maar kost ook veel tijd. Met deze tips pakt u het zorgvuldig en efficiënt aan.
  • Vraag uzelf af met hoeveel mensen u in het huis aan de slag wilt. Een huis leegruimen is emotioneel en lichamelijk een zware taak. Als u minder fit bent, is het verstandig om hulp te vragen bij het sjouwen en wegbrengen van spullen. Het is ook fijn om een handige klusser erbij te hebben die meubels uit elkaar haalt, schroeven en spijkers verwijdert en lampen demonteert bijvoorbeeld. Wilt u graag alleen of met zijn tweeën werken? Dat kan natuurlijk ook. Als er teveel mensen zijn, kunt u elkaar ook in de weg lopen.
  • Bedenk hoe u spullen gaat afvoeren. Is er veel afval, dan kan het slim zijn een afvalcontainer voor het huis te laten plaatsen. Zijn er veel grote meubels, dan kunt u bij een kringloopwinkel vragen of ze de meubels misschien willen ophalen. Is die mogelijkheid er niet dan heeft u eigen vervoer nodig om spullen weg te brengen. Bereken vooraf wat een container en de huur van vervoer kost.
  • Zorg dat u weet hoe de afvalinzameling is geregeld in de gemeente waar het huis staat. Soms heeft u een pas nodig, soms moet u zich legitimeren om afval te kunnen wegbrengen en soms moet u er ook voor betalen. Probeer afval zoveel mogelijk apart in te leveren, zoals papier, plastic en textiel. Houd in ieder geval chemisch afval en medicijnen gescheiden. Boeken kunt u meestal inleveren bij een kringloopwinkel.
  • Zorg dat u veel dozen of kratten heeft om boeken, servies en andere kleine spullen in te doen. Voor kleding kunt u bijvoorbeeld vuilniszakken gebruiken. Grote boodschappentassen zijn ook altijd handig voor losse spullen.
  • Zet alles wat interessant kan zijn voor familie, vrienden en bekenden apart. Organiseer een dag waarop iedereen langs kan komen om te kijken welke spullen ze willen hebben. Of maak foto’s van alle waardevolle spullen en deel ze via WhatsApp of e-mail met vrienden en familie. Spullen die nog niet zijn opgehaald maar wel te gebruiken zijn, kunnen misschien naar de kringloop. Of misschien kunt u spullen doorgeven via een Facebookgroep. Meer mogelijkheden vindt u in dit artikel.
  • Zijn er veel waardevolle spullen in huis, zoals kunst, design meubels, antiek en serviesgoed? Dan kunt u een veilinghuis vragen om langs te komen. U kunt ook proberen om bijzondere spullen zelf te verkopen. Houd er rekening mee dat antiek en servies misschien niet zoveel waard zijn als u denkt.
  • Bruikbare kleding kunt u weggeven, wegbrengen naar de kringloop, aan een goed doel schenken of in een kledingcontainer doen.

Laten doen

Kunt u minder goed samenwerken, woont u ver weg, heeft u geen idee waar u moet beginnen of heeft u weinig tijd? Dan kunt u ook professionele hulp inschakelen. U kunt in uw omgeving zoeken naar bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn, zoals professional organizers, verhuiscoaches, verhuisbedrijven en opkopers. Zij beschikken over contacten en middelen om u snel te helpen. Er zijn grote verschillen in de werkwijze en de prijzen die deze bedrijven hanteren. Als u een bedrijf of dienstverlener inschakelt, let dan hierop.
  • Vraag vooraf wat een dienstverlener precies voor u doet en voor welke prijs.
  • Vraag wanneer de dienstverlener tijd heeft en hoe lang het werk gaat duren.
  • Vindt u het belangrijk dat spullen zoveel mogelijk worden hergebruikt en dat afval gescheiden wordt ingeleverd? Bespreek dat dan vooraf.
  • Haal eerst zelf de persoonlijke spullen weg, zoals sleutels, foto’s, geld en sieraden.
  • Maak bij een huurhuis afspraken over het weghalen van zaken als een douchecabine of een afzuigkap.
  • Vraag of de dienstverlener ook spullen namens u kan verkopen.