Mantelzorg volhouden

Mantelzorg is de onbetaalde en langdurige zorg die u geeft aan uw partner, ouders, andere familieleden, vrienden, buren of kennissen.

Mantelzorgers vinden dat het zorgen voor een dierbare allereerst voldoening en dankbaarheid oplevert. Pas op de derde plaats noemen ze vermoeidheid. Een mantelzorger verwoordde het zo: “Ik voel een combinatie van voldoening om te kunnen helpen en verdriet om het naderend einde.” Vier van de vijf mantelzorgers ervaren de moeilijke kanten van het zorgen voor een ander. De aftakeling van degene voor wie wordt gezorgd is zwaar, net als de karakterverandering die vaak met de aftakeling samenhangt. Zorgen voor iemand die onaardig, egoïstisch of boos is, is een loodzware, haast bovenmenselijke opgave.

Volgens mantelzorgers zelf zijn de belangrijkste drie valkuilen: geen ‘nee’ kunnen zeggen, niet gemakkelijk los kunnen laten en je (te) veel zorgen maken.

Moe en nerveus

De uren die een mantelzorger aan de verzorging van een partner, ouder of bekende besteedt, kunnen snel oplopen. Ruim de helft van de mantelzorgers heeft minder tijd voor hobby’s en uitstapjes dan vroeger. Een derde vindt dat jammer. Een mantelzorger zegt: “Ik word moe en nerveus van het voortdurende gejaag. Ik heb geen tijd meer voor uitgaan of hobby's. Alleen lezen in bed, om te ontspannen en in slaap te vallen, blijft nog over.” Een ander: “De overheid verlangt steeds meer mantelzorg van familieleden en vrienden, maar er zit een grens aan.” Bijna de helft van de mantelzorgers vindt dat die grens bereikt is op het moment dat zij er zelf aan onderdoor gaan of het niet meer volhouden. Maar eigenlijk is het dan al te laat.

 

Vier tips om te voorkomen dat het zorgen voor anderen te zwaar wordt

mantelzorg

1.

Vraag hulp en accepteer die ook. Veel mantelzorgers vinden het moeilijk om hulptroepen in te schakelen. Ze willen het liefst alles zelf doen. Besteed taken uit, zodat u uw kostbare tijd ook echt aan tijd-met-elkaar kunt besteden. Het huis schoonmaken of boodschappen doen? U hoeft dat niet altijd zelf te doen. Misschien is er een kleinkind dat iets wil bijverdienen. Of misschien kunt u hulp in de huishouding regelen. Bestel boodschappen online en laat ze thuis bezorgen!

2.

Laat degene voor wie u zorgt – als dat kan– nog zoveel mogelijk zelf doen. Dat is goed voor zijn of haar eigenwaarde. En het ontlast u ook weer een beetje.

3.

Denk eens aan een vrijwilliger. Bij u in de buurt is misschien wel een vrijwilligerscentrale. Daar kunt u vragen of er iemand is die klusjes in- en rond het huis kan doen. Of een ritje naar het ziekenhuis maken, de hond uitlaten, enzovoort.

4.

Lever niet alles in en houd vast aan uw eigen ontspanning. Een ochtend in de week naar de tennisclub, toeren op de motor of bloemschikken … Als u dat altijd al deed, moet u daar vooral mee doorgaan! Anders houdt u het niet vol. En daar is niemand mee gebaat. 

Ondersteuning voor de mantelzorger

Op de website www.meldpuntmantelzorg.nl verzamelt MantelzorgNL ervaringen van mantelzorgers. MantelzorgNL (voorheen Mezzo) is een landelijke vereniging die opkomt voor iedereen die zorgt voor een ander. Daarom kunt u, als u met een vraag of probleem zit, altijd met de Mantelzorglijn bellen: 030 - 760 60 55.

U kunt ook bij uw eigen huisarts of bij de afdeling Welzijn van uw eigen gemeente vragen of er ondersteuning is voor mantelzorgers. In de meeste gemeenten is dat ondertussen geregeld, en kunt u ook bij een mantelzorg-ondersteuner terecht met uw vragen. 

Op de jaarlijkse Dag van de Mantelzorg (10 november) bieden veel gemeenten hun mantelzorgers iets extra's aan. Bijvoorbeeld een kadobon, een lunch, een geldbedrag.