Met aquajoggen blijft u fit

Blijven bewegen is belangrijk. Bent u bang om te vallen tijdens het sporten of denkt u dat uw conditie niet goed genoeg is? Misschien is aquajoggen dan iets voor u.

Aquajoggen is een sport die oorspronkelijk uit de Verenigde Staten komt. De sport is bedacht  door een oorlogsveteraan die ontdekte dat hij door te bewegen in het water snel herstelde van zijn blessures. Tegenwoordig is het een sport die door heel veel mensen wordt beoefend.

In het water

Aquajoggen betekent letterlijk joggen in het water. Hierbij gebruikt u een zogeheten 'wetbelt'. Dat is een soort zwemband of drijfriem om uw middel die ervoor zorgt dat u verticaal in het water blijft hangen. Tijdens het aquajoggen doet u allerlei oefeningen die u ook tijdens een gymles, aerobics of krachttraining zou doen, maar dan in het water. Zo maakt u stapbewegingen op één plek, gaat u marcheren en beweegt u de armen en benen mee. Andere oefeningen zijn bijvoorbeeld Jumping jacks (de benen wijd en weer sluiten), zij- en voorwaarts schoppende bewegingen,  met uw hakken uw billen aantikken en de twist (waarbij u de heupen en armen in tegengestelde richting draait). Vaak worden er ook hulpmiddelen gebruikt om de oefeningen leuker en zwaarder te maken. De instructeur staat op de kant en doet de bewegingen voor.

Voor wie?

Aquajoggen is geschikt voor iedereen die zich vrij in het water kan en durft te bewegen. Het hangt van het zwembad af of een zwemdiploma verplicht is. Aquajoggen doet u in het diepe, maar er zijn ook zwembaden waar lessen in het ondiepe water gegeven worden, zodat u met uw voeten de bodem kunt aanraken. Ieder zwembad vult aquajoggen anders in. Sommige zwembaden geven aquajoggen met muziek, anderen zonder muziek. En ook de 'wetbelt' is geen vaststaand gegeven.

Weinig moeite

Het bijzondere van bewegen in het water is dat het weinig moeite kost, maar dat uw spieren toch optimaal worden getraind. U kunt dus ook aquajoggen als uw conditie niet zo goed is. En omdat u in het water sport en als het ware zweeft, zijn de risico’s op overbelasting van uw spieren, gewrichten en pezen minimaal. Een groot voordeel is bovendien, dat u kunt aquajoggen op uw eigen niveau. En daarnaast is een groot voordeel dat de kans op vallen en het krijgen van blessures, klein is. Een keer per week oefenen in het water zorgt al voor een verbetering van uw conditie en uw coördinatie. Met dertig minuten aquajoggen verbrandt u net zoveel energie als met negentig minuten hardlopen.

Andere vormen van bewegen in het water:
  • Aquarobics: Op pittige muziek actief werken aan je uithoudingsvermogen en fitheid. Aquarobics wordt gegeven in ondiep water.
  • Aquaspinning: Bij Aquaspinning fiets je op een 'spinningbike' - een stilstaande fiets - in ondiep water. Door de weerstand van het water is aquaspinning een intensieve conditietraining met een hoge vetverbranding.
  • Aquazumba: Dansen in het water. Springen, rondjes draaien, zwaaien met je armen en swingen op de muziek. Meestal is dat Latin-muziek, maar gewone popnummers kan ook.
  • Ai Chi: Ai Chi is niet gericht op prestatie of op het verbeteren van je conditie, maar juist op het versterken en ontspannen van het lichaam. Het extra verwarmde water is extra rustgevend.
  • Trimzwemmen of conditiezwemmen: Tijdens trimzwemmen trekt u baantjes onder begeleiding van een instructeur. Een ideale lesactiviteit waarmee je werkt aan je conditie en lichaam.
  • Waterbootcamp: Het werken aan de conditie wordt afgewisseld met spierversterkende oefeningen en intervaltrainingen. De uit Amerika overgewaaide bootcamp in het water is een pittige workout!
Vraag bij het zwembad bij u in de buurt naar de mogelijkheden!

Dit filmpje geeft u een beeld bij aquajoggen: