Slecht slapen: dit kunt u er aan doen

Veel ouderen slapen slechter dan vroeger. Dat is vervelend en vermoeiend. Het goede nieuws is dat u er soms zelf iets aan kunt doen. We zetten enkele handige tips voor u op een rij.

Slaapt u slecht vanwege pijn of door medicijngebruik, dan kunt u het best contact opnemen met uw huisarts. Zijn de oorzaken van het slechter slapen niet zo duidelijk, dan kunnen de volgende tips u misschien helpen.

Drinken

Drink ’s avonds geen cafeïne meer. Geen koffie dus, maar ook geen zwarte thee. Ook nicotine is een stimulerende stof en verstoort de slaap. Drink niet te veel alcohol. Alcohol zorgt er voor dat u onrustig slaapt, snurkt en vaak wakker wordt.

Eten

's Avonds verteert het lichaam voedsel langzamer dan overdag, hierdoor is het mogelijk dat wat u laat op de avond eet, 's nachts halfverteerd in uw maag achterblijft. Dit verstoort de nachtrust. Zorg er daarom voor dat er minstens drie uur tussen de avondmaaltijd en het tijdstip van van naar bed gaan zit.

Ga op vaste tijden naar bed

De meeste mensen zijn geholpen met regelmaat. Elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed en op hetzelfde moment weer opstaan.

Draai de klok om

Als u 's nachts wakker wordt, kijk dan niet op de klok. Grote kans, dat u zich dan gaat opwinden over de tijd. Draai uw wekker om als u het lastig vindt om niet op de tijd te letten.  

Volg een vaste voor-het-slapen-gaan routine

Bijvoorbeeld door iedere avond voordat u gaat slapen te mediteren, een kop kruidenthee te drinken of naar rustige muziek te luisteren. In het begin is dat misschien een opgave, maar na een tijdje went u aan deze gewoonten en zijn ze onderdeel van uw leven geworden.

Vermijd slaapmiddelen

Uw biologische klok kan om verschillende redenen ontregeld zijn. Kunt u moeilijk in slaap komen of heeft u juist een probleem met doorslapen? Veel mensen overwegen dan om een tijdje een slaapmiddel te gebruiken. Vooral bij ouderen brengen slaapmiddelen risico's met zich mee. U kunt last krijgen van de bijwerkingen en heeft een verhoogde kans op ongelukken. Een ander risico: uw medicijnen werken niet goed meer door het gebruik van slaapmiddelen. Of juist andersom: het slaapmiddel werkt niet goed vanwege andere medicijnen. Ook kunnen slaapproblemen verergeren na het stoppen met de slaapmiddelen. Slaapmiddelen lijken misschien ideaal, maar ze hebben veel nadelen en risico's, vooral op langere termijn.