Valboetes voor ouderen zijn in strijd met de wet

In de laatste maanden van 2017 kwam het personenalarm plotseling in het nieuws. Er zou sprake zijn van een zogenaamde valboete. Gebruikers van het personenalarm die vaker dan drie keer waren gevallen en via hun personenalarm hulp inriepen, moesten daar extra voor betalen. Merkwaardig, zo oordeelde de minister van Volksgezondheid.

Het personenalarm is een knop waarmee u hulp kunt inroepen. U draagt de knop meestal als een ketting om uw hals. Er zijn er ook andere manieren, zoals een clip aan uw broekriem, een horloge of een armband. Deze alarmering gebruikt u in en om het huis, meestal met een bereik van zo'n 30 meter. Een personenalarm kunt u kopen of huren.

Valboete

Met een personenalarm slaat u alarm, bijvoorbeeld als u bent gevallen. Sommige woonzorgcentra brengen een extra bijdrage in rekening als iemand vaak valt en hulp inroept. De zogenaamde 'valboete'. Seniorenorganisaties trokken direct aan de bel en de PvdA stelde vragen aan minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Een valboete: mag dat zo maar?

In strijd met de wet

De minister is heel duidelijk: kosten in rekening brengen bij ouderen die vaker vallen en daarom hun noodknop gebruiken, mag niet. Zorginstellingen die hiervoor extra voorwaarden stellen aan hun klanten, moeten deze voorwaarden schrappen. Zulke voorwaarden zijn namelijk in strijd met de wet, stelt minister De Jonge. Het gaat in zulke gevallen namelijk niet om extra kosten, maar om verzekerde zorg: zorg waar iedereen in Nederland via de basisverzekering voor is verzekerd. Ook het Zorginstituut Nederland is duidelijk: als een verzekerde thuis gevallen is en om hulp vraagt via de personenalarmering, dan valt deze zorghulp bijna altijd onder de basisverzekering volgens de Zorgverzekeringswet (Zvw).

Steekproef

Omdat er veel onduidelijkheid is over de valboete, besloot de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) een steekproef te houden. Wat bleek? Veel zorgaanbieders brengen inderdaad extra kosten in rekening voor de hulp die na bijvoorbeeld een val wordt ingeroepen. De minister wil daarom dat de voorwaarden worden aangepast. Ook vindt hij dat het voor de gebruikers duidelijk en helder moet zijn welke kosten zij kunnen verwachten.

Meldpunt

De ANBO, de belangenorganisatie voor ouderen heeft een meldpunt in het leven geroepen. Iedereen die weleens een extra rekening heeft gekregen voor het inroepen van hulp, kan dit bij het meldpunt kwijt. Op basis van de meldingen moet het ministerie betere regels opstellen, vindt ANBO.

Personenalarm: iets voor u?

Het personenalarm is een fijne oplossing voor iedereen die vaak alleen thuis is of bang is om te vallen. Door het dragen van een personenalarm heeft u hulp binnen handbereik en dat geeft rust, zowel voor uzelf als voor de mensen om u heen. Personenalarmering kunt u kopen of huren. Sommige aanbieders bieden personenalarmering via een huurcontract aan dat u maandelijks kunt opzeggen. Soms vergoedt de zorgverzekeraar een deel van de abonnementskosten - vraag daarnaar bij uw zorgverzekeraar. Daarnaast kunt u bij het Wmo-loket van uw gemeente aankloppen voor een tegemoetkoming in de abonnementskosten. Realiseer u wel dat elke gemeente daar eigen regels voor heeft.