Veilig onderweg met de e-bike

Met een elektrische fiets is de kans op ernstige verwondingen bij een ongeluk groter dan bij een gewone fiets. Dit komt naar voren uit onderzoek  van Groningse artsen. Wat kunt u doen om een valpartij te voorkomen?

Bijna 1 op de 3 nieuwe fietsen is een e-bike. Geen wonder, want zo’n elektrische tweewieler is sneller en comfortabeler dan een gewone fiets. Een uitkomst bovendien als u graag naar buiten gaat, maar moeite heeft om lange stukken te trappen. Een e-bike gaat sneller dan u denkt en is zwaarder dan een gewone fiets. Als u valt, is de kans op schade groter. Artsen onderzochten 500 mensen die na een fietsongeval binnenkwamen op de eerste hulp van het Universitair Medisch Centrum Groningen. E-bikers bleken vaker schedelletsel te hebben dan gewone fietsers. Ook hadden zij twee keer zo veel meervoudige verwondingen en lagen ze twee keer zo lang in het ziekenhuis. De afgelopen jaren zijn er, volgens cijfers van de Politie, regelmatig mensen op een e-bike verongelukt. De meeste ongelukken gebeuren bij mensen van 60 jaar en ouder. Dan maar niet op de e-bike? Zo’n vaart loopt het niet. Als u zich maar bewust bent van de risico’s,  is de e-bike een handig vervoermiddel.

Pas uw snelheid aan

Een e-bike kán 25 km per uur rijden, maar dat is op drukke fietspaden of onoverzichtelijke wegen niet veilig. Pas uw snelheid daarom aan. Doe dat ook bij regen, bij vuil op de weg en bij winters weer. De e-bike heeft meerdere niveaus van trapondersteuning. Start altijd rustig op en gebruik de turbostand pas als u zich zeker voelt en de ruimte hebt.

Stel uw fiets goed in

Koop een fiets met de juiste framemaat en stel het stuur en het zadel goed in. Op een e-bike die goed is afgesteld, en die vooral niet te groot is, zit u stabieler. Om makkelijk op- en af te stappen kunt u als man kiezen voor een damesframe. Er zijn ook e-bikes te koop met een extra lage instap.  

Een helm?

De Groningse artsen die letsel bij e-bikers onderzochten, pleiten voor een helmplicht. De overheid wil daar niet aan omdat onderzoek heeft uitgewezen dat veel Nederlanders de fiets laten staan als ze een helm op moeten. En dat is weer slecht voor de volksgezondheid. Natuurlijk kunt u ervoor kiezen vrijwillig een helm te dragen. Landelijk projectleider infrastructuur van de politie Egbert-Jan van Hasselt adviseert het iedere e-biker. ‘Zeker als je wat ouder bent. Je kunt er ernstig hoofdletsel mee voorkomen.’

Een spiegel

Als u wat ouder wordt, kan omkijken lastig zijn. Een spiegel kan dan een uitkomst zijn. In een goede spiegel kunt u al het verkeer achter u zien. Denk goed na over de plek van de spiegel. Wilt u een spiegel onder het stuur of juist bovenop het stuur? Aan de linkerkant of rechterkant van het stuur, of aan beide kanten ? Houd hierbij ook rekening met uw favoriete fietshouding. Daarnaast kan het handig zijn als de spiegel makkelijk te verstellen is en u de spiegel kunt inklappen. Het materiaal waarvan de spiegels is gemaakt, is daarnaast ook belangrijk. Laat u dus goed voorlichten.

Veilig op- en afstappen

Veel ongelukken gebeuren tijdens het op- en afstappen. Door het motorblok kan het zwaartepunt van de fiets op een onhandige plek zitten. Stap daarom altijd rustig op en af en zet het zadel wat lager dan u gewend bent, zodat uw voeten de grond raken als u stilstaat.

Fietstraining

Veilig Verkeer Nederland verzorgt door het hele land fietsvaardigheidstrainingen voor senioren. U krijgt bijvoorbeeld verkeersvoorlichting, behendigheidsoefeningen, een ogen- en gehoortest en heel veel tips. De training is geschikt voor fietsers op e-bikes, maar ook zinvol als u een gewone fiets gebruikt.

Verzekering?

Een gewone e-bike met trapondersteuning tot 25 kilometer per uur is meestal meeverzekerd bij uw aansprakelijkheidsverzekering. Een speed-pedelec met ondersteuning tot 45 kilometer per uur is dat niet.