Vermoeid? Van deze tips krijgt u energie

Moe zijn we allemaal wel eens. Maar als vermoeidheid een terugkerend probleem is, wordt het tijd om er iets aan te doen. Deze tips helpen.

Vermoeidheid is gelukkig vaak een tijdelijk probleem. Toch gaat het niet altijd vanzelf over. Misschien zijn er bepaalde gewoontes in uw leven geslopen die veel energie vragen. Of is er een andere oorzaak. Om te beginnen kunt u zorgen voor een goede nachtrust en proberen gezond te leven.

Verbeter uw slaap

Vermoeidheid heeft veel te maken met nachtrust. Zorg er dus in ieder geval voor dat u goed slaapt. Zorg voor ontspanning voordat u naar bed gaat. Bijvoorbeeld door nog even een eindje te lopen, een bad te nemen, of een boek te lezen. Voorkom inspannende activiteiten, zoals sporten en moeilijke gesprekken ’s avonds laat. Ook is het goed om op een vaste tijd naar bed te gaan en op een vaste tijd weer op te staan. Lukt het toch niet om genoeg nachtrust te krijgen, bijvoorbeeld omdat u lang wakker ligt of onrustig slaapt? Overweeg dan een slaapcursus. De huisarts kan u hier meer over vertellen.

Beperk alcohol

Lekker genieten van een wijntje of een biertje werkt vaak heel ontspannend. Het gevaar is dat het niet bij één drankje blijft. Te veel alcohol kan behoorlijk vermoeiend zijn, niet alleen direct na het drinken, maar ook de volgende dag. Soms kan zelfs één glas al te veel zijn. Drinkt u regelmatig, probeer dit dan eens een tijdje tot een minimum te beperken. Tien tegen één dat dit een merkbare verlichting van de moeheid geeft.

Drink water

We hebben per dag 1,5 tot 2 liter vocht nodig om de vochtbalans in het lichaam op peil te houden. Wie te weinig drinkt, voelt zich minder fit. Water is een prima manier om vocht binnen te krijgen. Koffie en thee tellen ook mee als vocht, maar vooral koffie kunt u beter niet teveel gebruiken. Met name ’s avonds is koffiedrinken niet aan te raden. De cafeïne in koffie houdt veel mensen uit hun slaap.

Eet gezond

Een overmaat aan vet en suiker geeft geen energie, maar kost juist energie. Het spijsverteringskanaal moet al die overtollige voedingsstoffen verwerken. Dat proces zorgt ervoor dat u zich na een iets te royale maaltijd extra moe kunt voelen. Dat geldt ook voor het eten van al te calorierijke tussendoortjes. Met een gezond voedingspatroon met veel groente en fruit maakt u het uw lichaam veel makkelijker om actief te blijven.

Beweeg

Wie moe is, heeft vaak de neiging om niet meer van de bank af te komen. Toch kunt u dat beter wel doen. Regelmatig bewegen helpt om minder (snel) moe te worden. Dat betekent niet dat u meteen op een tennisclub of naar de sportschool moet. Een paar keer per week een stevige wandeling of fietstocht maken, geeft ook voldoende beweging. Ook een inspannende huishoudelijke klus aanpakken, zoals ramen lappen of tuinieren, is goed voor uw dagelijkse portie beweging. Kies een vorm van bewegen die u prettig vindt. Dat vergroot de kans dat u het vaker gaat doen. Het beste is om minstens vijf keer per week een halfuur actief bewegen. Dat hoeft niet een halfuur achter elkaar te zijn. Twee keer een kwartier of drie keer tien minuten mag ook.

Ga naar buiten

Buitenlucht doet goed, zelfs als het koud en regenachtig is. Probeer er daarom iedere dag even op uit te gaan. Even een frisse neus halen op het balkon is al beter dan de hele dag binnen zitten. Een (korte) wandeling ’s morgens en ’s avonds is nog beter. En moet u toch naar de winkel of de apotheek? Ga dan niet met de auto, maar ga lopen of neem de fiets. Zo komt u ook tegelijkertijd aan uw beweging.

Pauzeer

Niemand kan iedere minuut van de dag actief zijn. Wat u ook doet op een dag, zorg in ieder geval voor voldoende ontspanning. Neem regelmatig een korte pauze, ook als u op de kleinkinderen past, met het huishouden bezig bent of vrijwilligerswerk doet. Neem iets te drinken, luister naar muziek of haal even een frisse neus. Daarna gaat het werk of de activiteit u weer stukken beter af.

Los problemen op

Persoonlijke problemen of zorgen om een dierbare kunnen een bron van vermoeidheid zijn. Het is belangrijk hierover te praten met iemand die u vertrouwt. Lukt dat niet, probeer het dan op te schrijven. Dat lucht vaak al enorm op en kan ook nieuwe inzichten geven. Misschien kunt u zo een manier bedenken om uw problemen of zorgen op te lossen. Een ruzie bijleggen bijvoorbeeld. Of uw zorgen delen. Of iets doen aan eenzaamheid door nieuwe contacten te zoeken. Makkelijk is dat niet altijd, maar het doorbreekt wel eindeloos gepieker en daarmee de moeheid.

Geniet

Altijd maar klaarstaan voor een ander geeft misschien een goed gevoel, maar denk ook aan uzelf. Genieten is ook nodig. Denk dus regelmatig aan uzelf. Wat vindt u echt leuk om te doen? Waar geniet u van als u alleen bent? Of wat doet u juist graag met anderen samen? Niets is te gek. ’s Morgens als eerste in het zwembad liggen. Naar een museum in een onbekende stad. Een oude vriend of vriendin bezoeken. Misschien bent u daar dan aan het eind van de dag wel moe van, maar het gevoel van blijdschap dat zo’n activiteit geeft, weegt daar ruimschoots tegenop.

Vermijd schermen

Het is misschien vreemd om te lezen op een website, maar eerlijk is eerlijk: beeldschermen maken vermoeidheid vaak erger. Dat geldt niet alleen voor het computerscherm, maar ook voor de tv, tablets en de telefoon. Ga eens na hoe vaak u op een dag naar een scherm zit te turen. Dat is vermoeiend voor uw hoofd en uw ogen. Probeer het beeldschermgebruik te beperken, in ieder geval in de uren voordat u gaat slapen.

Verminder overgewicht

Bent u te zwaar?  Ook dat kan ervoor zorgen dat u sneller moe bent. Gaat het om een klein beetje overgewicht? Probeer dan om met gezond eten, minder snoepen en meer bewegen wat af te vallen. Bent u veel te zwaar, dan kunt u misschien wel wat hulp gebruiken. Vraag uw huisarts om advies.

Controleer uw medicijnen

Soms zijn medicijnen de boosdoeners bij vermoeidheid. Kijk op de bijsluiter of vermoeidheid staat vermeld bij de bijwerkingen. Vraag eventueel aan de huisarts of u minder of andere medicijnen kunt gebruiken om de bijwerkingen te beperken.

Moeheid door pijn

Is pijn de oorzaak van uw moeheid? Overleg dan met uw huisarts. Misschien krijgt u het advies om pijnstillers te gebruiken, zoals bijvoorbeeld Paracetamol. Er zijn er ook andere (zelfzorg)middelen waarmee u pijnklachten kunt bestrijden. Maar ook hiervoor geldt: vraag ernaar bij uw apotheek of de huisarts.

Houd een dagboek bij

Houdt de moeheid toch aan, ook wanneer u al deze tips heeft opgevolgd? Misschien is er dan toch meer aan de hand en kunt u het beste de huisarts om raad vragen. Om het bezoek aan de huisarts voor te bereiden, is het handig om een tijdje een dagboek bij te houden. Geef uw moeheid elke dag een cijfer: 1 is ‘niet moe’ en 10 is ‘totaal uitgeput’. Schrijf ook op wat u aan acties onderneemt om de moeheid te verminderen. Neem het dagboekje na 4 weken mee naar uw huisarts.