Wilt u iemand helpen? Dit kunt u doen

Maakt u zich zorgen over iemand in uw omgeving? Kent u iemand die alleen is en wilt u graag helpen? Of wilt u iemand die het moeilijk heeft een beetje opvrolijken? Een klein gebaar maakt soms al een groot verschil. We geven u een aantal suggesties.

1. Maak eens een praatje

Zoek de persoon om wie u zich zorgen maakt op en maak een praatje. Spreek hem of haar aan op straat of bel aan. Vraag hoe het gaat, bijvoorbeeld omdat u iemand al lang niet heeft gezien. Of begin luchtig, bijvoorbeeld over iets dat speelt in de buurt. Of misschien heeft u nog een stukje zelfgebakken cake over dat u kunt brengen. Laat merken dat u openstaat voor langer een gesprek.

2. Stuur een berichtje

Laat weten dat u er bent voor iemand. Dat kan met een kaartje per post, een e-mailtje, een berichtje via WhatsApp of een persoonlijk bericht via Facebook. Op deze manier kunt u iemand ook op een ongedwongen manier uitnodigen voor een kopje koffie of thee. Hij of zij kan dan zelf rustig de tijd nemen voor een passend antwoord. Zorg dat uw uitnodiging vrijblijvend is. Nee zeggen moet ook kunnen.

3. Luister

Geef geen adviezen, maar stel vragen. Als iemand over sombere gevoelens of andere problemen praat, is het belangrijk om te luisteren zonder een mening te geven. U kunt vragen wat iemand zelf kan doen om zich beter te gaan voelen. Zo brengt u iemand op een idee dat die persoon ook zelf kan uitvoeren.  

4. Bied hulp aan

Zeg concreet wat u kunt doen om te helpen. U kunt bijvoorbeeld beter niet zeggen: ‘Laat maar weten als ik u ergens bij kan helpen’. Bijna niemand gaat op zo’n aanbod in. U kunt beter zelf aangeven wat u wilt doen. Kook bijvoorbeeld eens een dubbele hoeveelheid eten en geef het ongevraagd af. Bied hulp aan bij een klein klusje in huis, zoals een lamp ophangen, de deurbel vervangen of een wandje behangen. Helpen bij de administratie of formulieren invullen kan ook erg gewaardeerd worden.

5. Draai het om

Vraag zelf om hulp in plaats van uw hulp aan te bieden. Bijna iedereen vindt het fijn om te kunnen helpen. Vraag bijvoorbeeld advies over uw tuin aan de buurman die zo’n mooie tuin heeft. Of vraag iemand of hij of zij uw planten wil water geven. Of deel de kosten van het abonnement op een krant.  

6. Ga samen iets doen

Het kan leuk zijn om samen met iemand anders iets te ondernemen. Stel voor om samen een wandeling te maken, naar de kinderboerderij te gaan of naar de markt. Misschien houdt u wel van dezelfde soort muziek en kunt u samen luisteren naar een afspeellijst of radioprogramma. Samen naar een tv-programma kijken kan natuurlijk ook. Denk aan een voetbalwedstrijd of een quiz.

7. Blijf aandacht geven

Merkt u dat de ander uw aandacht waardeert, maar moet het contact steeds van uw kant komen? Laat u daardoor niet ontmoedigen. Blijf contact zoeken. Ga gewoon door met uitnodigen of hulp aanbieden. Verwacht niets terug. Besef dat iemand die het zwaar heeft niet altijd in staat is om belangstelling te hebben voor een ander.

8. Begin dichtbij

Als u graag iets voor een ander doet, kunt u het beste beginnen in uw directe omgeving. Misschien is er iemand in de straat die eenzaam is. Dring u niet op, maar laat merken dat u er bent. Geef aandacht. Dat kan ook met een groet en een vriendelijke lach in het voorbijgaan. Of met een compliment. Het zijn soms kleine dingen die een groot verschil maken. Niet alleen voor de ander, maar ook voor uzelf. Geven maakt gelukkig.