Zelf mijn huis schoonmaken lukt niet meer. Wat nu?

Stofzuigen, stoffen, de vloer dweilen, keukenkastjes afnemen, bedden opmaken en ramen zemen. U heeft het misschien uw hele leven gedaan, maar dan komt opeens het moment waarop al dat schoonmaken te zwaar voor u wordt. Wat dan?

Schiet het schoonmaken er steeds vaker bij in? Dat hoeft niet heel erg te zijn. Een beetje stof hier en daar is niet meteen een probleem, als de noodzakelijke dingen maar schoon zijn. Gezonde lucht is belangrijk en een schoon vaatdoekje ook. Maak de toiletbril wekelijks schoon, net als de spoelknop van de wc, de kraan en de deurklink van de wc- of badkamerdeur.

Lukt het niet meer om dit zelf te doen? Dan kunt u op verschillende manieren hulp inschakelen.

Hulp vragen via de gemeente

Hulp in huis vraagt u aan bij de gemeente. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), waar de huishoudelijke hulp onder valt. Voor een huishoudelijke hulp vanuit de Wmo betaalt u een vaste bijdrage van 19 euro per maand. Uw gemeente heeft een Wmo-loket. Daar kunt u een aanvraag doen, bijvoorbeeld telefonisch. De gemeente onderzoekt of u inderdaad hulp in huis nodig heeft. Vaak komt iemand van de gemeente bij u thuis, ‘aan de keukentafel’ om over de problemen te praten. Soms gaat zo’n gesprek telefonisch of moet u zelf naar het gemeentehuis komen. Binnen zes weken na uw aanvraag is het onderzoek afgerond en is duidelijk of u deze extra ondersteuning krijgt. Lees er meer over in het artikel Hoe regel ik huishoudelijke hulp via de gemeente.

Zelf zorg regelen met een pgb

U kunt ook zelf zorg regelen. Dat kan handig zijn als u al een zorgverlener kent. U heeft dan een persoonsgebonden budget nodig (pgb). Wilt u een pgb aanvragen voor hulp via de Wmo? Ook dan moet u een aanvraag indienen bij de gemeente. Daarvoor moet u een persoonlijk plan schrijven. In dit plan beschrijft u wat u wel en niet kunt en waarvoor u hulp nodig heeft. De gemeente onderzoekt uw aanvraag. U krijgt het pgb van de gemeente niet op uw eigen bankrekening gestort. U betaalt uw zorgverleners via de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Uw eigen bijdrage aan de gemeente is 19 euro per maand. Wat u uw zorgverleners mag betalen, verschilt per gemeente. De gemeente stelt een maximum uurtarief in. Het tarief kan afhankelijk zijn van het soort hulp dat u krijgt. Lees er meer over in het artikel Alles over het persoonsgebonden budget.

Particuliere hulp

De website www.nationalehulpgids.nl is heel handig om snel hulp te vinden bij u in de buurt. Bijvoorbeeld hulp in de huishouding of hulp bij de boodschappen. U plaatst uw hulpvraag gratis. Mensen die zich aangesproken voelen en u willen helpen, nemen contact met u op. Zij vragen een uurprijs, meestal in overleg. Een werkster is ook een mogelijkheid. Die vindt u bijvoorbeeld via de website www.ikzoekeenwittewerkster.nl.

Vrijwilligers inschakelen

U kunt ook hulp vragen aan vrijwilligers. Bijna iedere gemeente heeft een vrijwilligerscentrale of een vrijwilligerssteunpunt. U vindt zo’n vrijwilligerscentrale in de gemeentegids. U kunt ook bellen met de afdeling Welzijn of met het Wmo-loket van uw gemeente. Vrijwilligers kunnen u helpen bij alledaagse zaken en ook met schoonmaakklussen in en om huis. Ook de kerk heeft vaak actieve vrijwilligers die zich graag voor de samenleving inzetten. Daarnaast zijn er handige websites die vraag en aanbod bij elkaar brengen zoals  WeHelpen.nl, NLvoorelkaar.nl en vanuit de kerken HipHelpt.nl.