Zorgt u voor iemand? Denk vooruit!

Hoe zwaar het kan zijn om voor iemand anders te zorgen, realiseren veel mantelzorgers zich pas als het slechter gaat met de persoon voor wie ze zorgen. Hoe blijft u de problemen voor? 

Uw partner of een goede vriend(in) is ziek en u wilt graag voor haar of hem zorgen. Gaat het om een griepje, dan is er weinig aan de hand. Maar als het om een chronische aandoening of iets ernstigs gaat, wordt dat anders. Wat houdt mantelzorgen precies in en is het wel echt iets voor u? Wat gebeurt er als de persoon voor wie u zorgt achteruit gaat en meer zorg nodig heeft? Het is verstandig om hierover na te denken voordat u besluit om voor iemand  te gaan zorgen.

Weet waar u aan begint

Bedenk van te voren wat u kunt betekenen voor de persoon voor wie u wilt zorgen. Praat daarover met hem of haar en met professionele zorgverleners. Stel vragen en kijk naar de toekomst. Hoe kan de ziekte gaan verlopen? Probeer daar een beeld van te krijgen en stel uzelf de vraag wat u dan kunt betekenen. Wees eerlijk. Wat kunt of wilt u wel en wat niet? Er bestaan geen wetten of regels voor mantelzorgers, u bent tot niets verplicht.

Betrek anderen erbij

Probeer niet alles zelf te doen en betrek vanaf het begin (andere) familieleden bij de mantelzorg, als het kan. Ze kunnen misschien een paar taken op zich nemen. Als familie ver weg woont en niet zo makkelijk iedere dag kan helpen of kleine klusjes kan oppakken, kunnen ze u wel op afstand steunen. Of misschien andere taken oppakken. Ook buren kunt u vragen af en toe eens boodschappen te doen of wat vaker langs te gaan. Wees niet bang om hulp te vragen, mensen helpen over het algemeen graag.

Maak afspraken en een planning

Maak duidelijke afspraken over wat u wel en niet wilt doen en wat anderen doen. Als u weet wat er van u verwacht wordt, kunt u inschatten hoeveel tijd het mantelzorgen u kost. Maak een haalbare dag- of weekplanning. Leg de afspraken vast op papier. Pas de afspraken aan als dat nodig is. Doe dat iedere maand, of zelfs iedere week want er kan veel veranderen in korte tijd. Stel duidelijke grenzen.

Schakel hulp in als u het niet meer redt

Heeft u het gevoel dat u het niet meer alleen kunt, schakel dan (professionele) hulp in. U hoeft zich daar niet schuldig over te voelen. Vrienden of familie kunnen misschien wat meer doen of vraag een Steunpunt Mantelzorg bij u in de buurt om hulp. Informeer daarvoor bij uw buurthuis of het Wmo-loket in uw gemeente. Als de zorg u te veel wordt, kunt u aanvullende hulp regelen.

Vergeet niet om voor uzelf te zorgen

Zorgen voor een ander gaat alleen goed als u ook goed voor uzelf zorgt. Plan daarom ook momenten van ontspanning en rust in. Zoek de buitenlucht op en blijf dingen doen waar u van geniet, zoals naar een wandel- of leesclub gaan. Praat met anderen over het mantelzorgen en deel uw gevoelens. Het helpt allemaal om overbelasting te voorkomen. Ga regelmatig bij uzelf na hoe het met uzelf gaat. Wilt u weten wat voor mantelzorger u bent en hoe u een goede balans kunt vinden tussen het zorgen voor een ander en tijd voor uzelf? Doe dan de Balanstest van MantelzorgNL.