Oefeningen voor een goede conditie

U zoekt oefeningen voor een goede conditie.

Blijf bewegen!

Ook op hoge leeftijd is bewegen zinvol. De norm voor gezond bewegen voor 55-plussers is volgens het Voedingscentrum: Minstens vijf dagen per week een half uur bewegen. Dat hoeft echt niet sporten te zijn. Alledaags bewegen is ook goed, bijvoorbeeld de hond uitlaten, tuinieren of fitnessen, is ook goed. Daarnaast raadt het Voedingscentrum aan om minimaal twee keer per week krachtoefeningen doen.

Wat kunt u zelf doen om uw conditie te verbeteren?

Dagelijks minstens een half uurtje lopen, daar kan geen pil tegenop. Wandelen is goed voor alles. Uw hart, bloeddruk, bloedvaten, cholesterol, botten en spieren, gewicht en geheugen, ze alles gaan gaat er allemaal op vooruit. Wie niet zo'n beste conditie heeft, doet er goed aan het wandelritme geleidelijk op te bouwen. Op www.wandeltraining.nl vindt u schema's en tips. Klik onder 'schema's' op 'wandelen voor beginners'.

Wat is er nog meer mogelijk?

In het artikel 8 tips voor een betere conditie krijgt u meer tips, inclusief oefeningen voor in de huiskamer. Aan bod komen onder andere: fietsen, alledaags dagelijks bewegen, ochtendgymnastiek en sporten.

Wat is krachttraining?

Krachttraining is onder meer belangrijk voor de benen en armen. Het zorgt voor behoud en verbetering van kracht en coördinatie. U hoeft er niet voor naar de sportschool, krachttraining kunt u gewoon thuis doen. Door de oefeningen regelmatig uit te voeren, merkt u dat u sterker wordt. Doet u deze oefeningen voor het eerst, doe ze dan niet langer dan dertig seconden. U vindt voorbeelden van krachtoefeningen en aanwijzingen hoe de oefeningen uit te voeren op www.allesoversport.nl/artikel/regelmatig-bewegen-en-krachtoefeningen-voor-een-vitale-oude-dag.